Nieuws

Brazilië en Ronaldo winnen WK op Instagram’

Met 194 miljoen volgers op Instagram lijkt het team van Brazilië op voorhand al winnaar van het WK voetbal in Rusland, althans waar het om de sociale media gaat. Van de deelnemende voetbalsterren op Instagram leidt Cristiano Ronaldo soeverein met ruim 128 miljoen volgers, gevolgd door Neymar (94 miljoen) en Lionel Messi (92 miljoen).

De top 8 bestaat uitsluitend uit Spaans of Portugees sprekende voetballers, want het lijstje wordt verder via James Rodriguez, Luis Suarez, Marcelo, Sergio Ramos en Andres Iniesta. Paul Pogba en Toni Kroos maken de top 10 compleet. 

Duidelijk is dat de voetbalsterren en teams vooral op Instagram sociaal actief zullen zijn. Meer dan een miljard mensen volgen de spelers en teams op dit sociale fotoplatform, becijfert Primetag, die alle mediabewegingen in kaart zal brengen. Het Portugese bedrijf monstert de komende weken alle uitingen op Instagram, mede om te bepalen wie gedurende het toernooi het meest invloedrijk is of de meeste nieuwe aanwas genereert.

Volgens Primetag is 88% van de deelnemende spelers actief op Instagram. Daarom is ook voor het monitoren van dit mediakanaal gekozen. Er worden meer dan 8 miljard sociale interacties verwacht tussen spelers en fans en dat komt erop neer dat meer dan de hele wereldbevolking iets zal liken of zal reageren op de meldingen van de spelers. Het bedrijf verwacht trouwens dat alle records op het gebied van sociale media zullen sneuvelen in Rusland.

De Franse ex-international Bacary Sagna, aanwezig bij de lancering in Londen van de tool die alle activiteiten op Instagram van de WK-deelnemers volgt, zegt daarover enthousiast te zijn. ,,Sociale media zijn een ongelooflijk instrument voor sportmensen om te gebruiken. Die stellen ons in staat om rechtstreeks te communiceren met onze fans en geven ons een stem op ieder moment dat we die nodig hebben.’’

De grote baas en oprichter van Primetag, Manuel Albuquerque, zegt niet te vrezen dat de spelers via hun eigen kanalen de rol van de media overnemen. ,,Sociale netwerken komen niet in de plaats van interviews en persconferenties, maar helpen juist om content te maken. Ze vormen betrouwbare bronnen voor verhalen die het publiek betrekken bij het evenement.” Zijn nieuwe mediatool zal volgens hem journalisten helpen hun weg te vinden ‘in de chaotische zee van posts tijdens het WK’.

Registratie is gratis via research.primetag.com/2018worldcup