Nieuws

Feyenoord media-hit

Bijna 350 mensen waren zondag aan het werk voor FOX Sports tijdens de laatste competitieronde van de eredivisie. Ze werden ingezet voor onder meer catering in de studio, voor de live-reportages in de negen eredivisiestadions, tot in de helikopter die boven Rotterdam cirkelde voor beelden uit de lucht van de kampioensvreugde rond Feyenoord.

Opgeteld vergde de expeditie onder meer 12 regiewagens, 75 camera’s, 35 kilometer kabel en 400 lunches. Allemaal nodig voor 45 uur live-televisie. ,,Ook voor ons is dit een soort van kampioensdag”, zei Björn Korach, hoofd sport bij producent Endemol Shine, tegen Iwan Tol, die voor de Volkskrant verslag deed van de inspanningen voor de tv-uitzendingen van FOX.

De negen wedstrijden tijdens de ontknoping werden uitgezonden op 15 zenders: 6 op tv, 9 online. Met liefst vier zenders trok FOX (900.000 abonnees) in totaal bijna 2 miljoen kijkers. Meest bekeken uitzending was de live-reportage  van Feyenoord - Heracles (620.000).  De keuze van de beelden lag in handen van regisseur Ben Pieters, die moest kiezen uit 49 schermen, in de studio bijgestaan door een schakeltechnicus, een eindredacteur, een regieassistente, twee vormgevers en iemand die de filmpjes moest instarten.

Niet alleen FOX zag zich verplicht tot extra inspanningen. De media-afdelingen van de meest betrokken clubs draaiden overuren. Extra personeel was ook nodig omdat behalve in Rotterdam ook in  Tilburg een podium moest worden opgebouwd, mocht Ajax alsnog kampioen worden. Namens de KNVB was operationeel directeur Gijs de Jong in Tilburg met een vervangende schaal. Een speciale gast met een verleden bij Ajax om de schaal eventueel uit te reiken,  werd daarentegen niet nodig geacht. Dat zou Edwin van der Sar of Marc Overmars wel voor zijn rekening nemen. Het verloop van de laatste competitieronde in de Kuip maakte alle voorzorgsmaatregelen bij Willem II – Ajax overbodig.

De meeste inzet was geconcentreerd in Rotterdam. De meeste fotografen en schrijvende journalisten moesten constateren dat de tv in de Kuip regeerde. ,,Het moest een tv-event zijn”, zei fotograaf Guus Dubbelman (de Volkskrant), die geen toegang kreeg tot de kleedkamer voor de traditionele badscène van de landskampioen. ,,Daar mochten maar vijf of zes fotografen bij. Hetzelfde gold voor het bordes van het stadhuis bij de huldiging op maandag. Ik heb er geen probleem van gemaakt, ik kom toch wel aan mijn foto’s”, aldus Dubbelman, die Dirk Kuijt zó scherp vastlegde dat zelfs het kippenvel op diens arm te zien was in de krant.

Behalve in de Kuip en rond het stadhuis volgden de media massaal de feestende massa in de binnenstad van Rotterdam op zondag. Op het Stadhuisplein stonden zeven mega-schermen opgesteld voor wie 12.000 mensen belangstelling hadden. Schermen stonden ook bij de Biergarten, zowel bij Rotterdam CS als bij Ahoy (betaald) en op de Binnenrotte (gratis). Alles bij elkaar trokken ook de schermen zoveel kijkers dat daarmee de Kuip volgelopen zou zijn.

De media konden het feesten op zondag van nabij volgen. Speciale perskaarten werden vlot verstrekt. De participerende journalistiek van een camerateam van Hart voor Nederland ging daarbij zo ver dat de tv-makers zelf bij de Hofpleinfontein het wat indoken. Op maandag mocht slechts een beperkt deel van de media, vooral tv, binnen het stadhuis opereren. De meeste journalisten moesten zich behelpen met een positie beneden het bordes.

De huldiging, live op NPO 1, trok 595.000 tv-kijkers, circa de helft van de documentaire ‘Feyenoord op 1’ die ’s avonds op prime time op NPO 1 werd uitgezonden. Daarmee liep de belangstelling voor Feyenoord nog eens verder op.

Op de voet gevolgd door een cameraploeg en fotografen springt Gio van Bronckhorst juichend met de schaal omhoog. (foto; Ronald Hoogendoorn)