SCHOT VOOR DE BOEG

NIEUWS EN GERUCHTEN

Het is een grappig ritueel in deze periode van transfergekte. Zodra een willekeurige voetbalclub een willekeurig niet-transfergerelateerd bericht op zijn social media post, reageren fans massaal met de eis om een bepaalde speler vast te leggen.

Tottenham Hotspur dat via zijn sociale kanalen vrolijk wat fotootjes deelt van de afgelopen wedstrijd? Daar zitten Spurs-aanhangers nu helemaal niet op te wachten. ‘ANNOUNCE DAVINSON SANCHEZ’ reageren ze stuk voor stuk – vaak inderdaad in kapitalen om de eis nog wat kracht bij te zetten.

Liverpool dat een vooruitblikje plaatst op de Champions League play-off tegen Hoffenheim? Reactie fans: Announce Virgil van Dijk!

Uiteraard zitten er ook genoeg humoristische reacties tussen, zoals de Barça-fan die op zomaar een post van zijn club reageert met ‘Unannounce Paulinho’, verwijzend naar de Braziliaan die tot verbijstering van veel voetballiefhebbers voor liefst 40 miljoen euro werd overgenomen van het Chinese Guanzhou Evergrande. Of de Paris Saint-Germain-supporter die met ‘Announce Messi’ antwoordt op de aankondiging dat zijn club Neymar heeft gecontracteerd voor het onwaarschijnlijke recordbedrag van 222 miljoen euro.

Maar het gros van de ‘eisen’ is bloedserieus. Hoe meer geld er in het voetbal omgaat, des te veeleisender fans worden. Zij verwachten aankopen, aankopen en nog eens aankopen en willen in deze periode van ieder gerucht op de hoogte zijn. Dat maakt ook de rol van de sportjournalistiek steeds uitdagender. Want ondertussen nemen voetbalclubs, ook in Nederland, steeds nadrukkelijker zelf de regie in handen, met uitgebreide en professionele media-afdelingen. Achter het bekendmaken van een transfer, uiteraard via de eigen clubkanalen, zit vaak een zorgvuldig uitgedachte social media-strategie. De pers komt steeds verder van clubs en spelers af te staan.

En probeer al die hele en halve nieuwtjes en geruchten die op social media de ronde doen maar eens te checken. Dat is niet te doen. Veel (online) media hebben mede daarom een aparte rubriek onder noemers als Transfertalk, Transferupdates of Transferdagboek, waar naast hard nieuws ook geruchten worden gebracht die bijvoorbeeld zijn overgewaaid uit Engelse boulevardmedia. De fans vreten het, het zijn vaak de best gelezen stukken. Maar waar ligt de grens? En wanneer valt het nog onder de noemer journalistiek? Om te beginnen moet het duiden en nuanceren van deze ‘nieuwtjes’ heilig zijn – zeker in deze tijden van nepnieuws.

Maar de échte oplossing voor dit probleem is natuurlijk een veel kortere transferperiode. Dan hoeven clubs niet langer te vrezen dat ze ruim na de competitiestart hun beste spelers nog kwijtraken. Hoeven fans niet bang te zijn dat hun club de beste speler verkoopt net nadat ze hun seizoenkaart hebben verlengd. En hoeft de voetbaljournalistiek zich niet een lange zomer bezig te houden met die immense stroom transfergeruchten.

Dinsdagmorgen* was er gelukkig ineens goed nieuws uit Engeland: het ziet ernaar uit dat de Premier League de transferdeadline vanaf volgend seizoen gaat verplaatsen naar vóór de competitiestart. Dat alle andere competities maar snel mogen volgen.

Daan Smink

Bestuurslid NSP

 

*
http://www.nu.nl/voetbal/4880648/clubs-in-premier-league-willen-transferdeadline-seizoensstart.html