Nieuws

Sport ethische kwesties aan bod in Eindhoven

‘Zoals Guus van Holland het twee jaar geleden verwoordde: als de sportjournalisten niet naar Play the Game komen, dan komt Play the Game wel naar de sportjournalisten. De thematiek is te belangrijk voor de gehele sport om die te kunnen negeren’, schrijft Van Hilvoorde.

De Deense onderzoekster Kirsten Sparre zal tijdens het congres verslag doen van een onderzoek naar journalisten die letterlijk te dicht bij het vuur komen en te maken krijgen met agressie, intimidatie of soms nog erger.

Volgens Van Hilvoorde heeft de jaarlijkse gedachtenuitwisseling op ‘Play the Game’ bijgedragen aan meer sinzichten in zaken als doping en corruptie. ‘Onderzoekers met kennis over EPO-gebruik en corruptie binnen instituten als FIFA stuitten vooral op doofpotten, weerstand en ook intimiderende agressie. Mede vanuit marketingoverwegingen moest vooral de positieve waarde van sport benadrukt worden. Veel betrokkenen hadden er belang bij om doping vooral als een individueel probleem te schetsen en corruptie als non-existent. Het is een van de verdiensten van Play the Game dat het congres een platform bood aan journalisten en onderzoekers die op andere plaatsen vooral met argwaan werden bejegend. Matchfixing stond al jaren op de agenda van Play the Game voordat het serieus werd genomen door overheden.’

Ivo van Hilvoorde

Ivo van Hilvoorde komt tijdens het congres aan het woord over ethische kwesties rondom eSport. ‘Het is van belang te erkennen dat eSport zich ontwikkelt tot een volwaardige sport. Het vaststellen dat er sprake is van een georganiseerde vorm van sportbeoefening is ook van belang om de aandacht te kunnen richten op sportethische kwesties. In de wereld van virtuele sport bestaat geen verontwaardiging over schwalbes, spugen of elleboogstoten. De cyberatleet maakt zich druk om externe assistentie, het saboteren van internetconnecties, hacken, troll-playing, e-spionage, ganking en spawn-camping. Maar het gaat ook om meer serieuze kwesties, zoals afpersing en kinderarbeid. Gamen kan van een speelse activiteit uitmonden in vormen van playbour in dienst van de gaming industrie. In veel landen kijken de millennials al meer naar eSport dan naar andere sporten. Deze ontwikkeling kan niet meer worden genegeerd, ook niet door eSport de formele status van sport te onthouden (zoals in Nederland nog steeds het geval is).