Nieuws

Trio leidt VI naar nieuwe fase

Bij Voetbal International, actief als weekblad en als online-platform, wordt het hoofdredacteurschap voorlopig ad interim ingevuld door een driemanschap. Dennis van Luling (tot nu toe adjunct-hoofdredacteur) en de verslaggevers Taco van den Velde en Peter Wekking vormen het leidinggevende trio. Zij vervangen Christiaan Ruesink (48), die tijdelijk verder gaat als coach bij de andere uitgaven van moederbedrijf WPG Media.

Christiaan Ruesink

Hij is zelf opgestapt, benadrukt Ruesink in Het Parool. ,,De nieuwe strategie heb ik mee heb ontwikkeld. Daar sta ik volledig achter, maar ik denk dat er meer behoefte is aan een hoofdredacteur die kort op de redactie zit. Ik zie mezelf meer als merkenbouwer en heb mezelf afgevraagd of ik nog van meerwaarde kon zijn. Natuurlijk had ik mijn tijd bij VI anders voorgesteld, maar ik laat VI goed achter, denk ik. Er is veel gebeurd."  

Ruesink en WPG Media hebben afgesproken dat hij tijdelijk binnen WPG aan de slag gaat als coach. Ruesink kwam in mei 2016 over van het AD, waar hij zes jaar lang algemeen hoofdredacteur was. In zijn periode bij VI heeft hij twee reorganisaties doorgevoerd. Ook werden onder zijn leiding een nieuwe site en app en het digitale platform VI PRO opgezet.

Ruesink is al de tweede hoofdredacteur die vertrekt sinds Johan Derksen in 2013 na dertien jaar stopte als hoofdredacteur. Derksen werd opgevolgd door Tom van Hulsen, die na ruim een jaar het veld moest ruimen. 

Bij zijn aanstelling in 2016 kreeg Ruesink de opdracht drastisch te snoeien op de redactie (van 53 naar 32 redacteuren) en nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. In 2016 was er een netto verlies van 1,5 miljoen euro. Ook dit jaar wordt op een verlies gerekend.

In de nieuwe strategie gaat VI zich (nog) meer richten op online platform VI Pro en de gratis website. Er wordt geen energie meer gestoken in VI Boeken en VI Kids. Ook gaat de redactie in 2018 verhuizen van Utrecht naar het gebouw van WPG in Amsterdam.

Met de nieuwe organisatie wil VI de samenwerking met de betaalzenders FOX en Ziggo uitbouwen. Na het vertrek van Derksen werd afstand genomen van het tv-programma Voetbal International op RTL7 omdat de redactie niet langer deel wilde uitmaken van de 'afzeikcultuur' van Derksen en kompanen. Daarmee nam WPG ook afscheid van de succesvolle boekentak (Gijp, Kieft, De wereld volgens Gijp) die elders werd voortgezet.

Volgens Sanne Visser, directeur uitgevers bij WPG, bestaan er geen plannen om van VI een maandblad te maken zoals eerder is gesuggereerd. ,,Ik weet dat er voor mijn tijd geruchten waren over het eventueel omvormen tot een maandblad, maar daar geloven we niet in. VI blijft een weekblad, waar 60.000 abonnees wekelijks naar uitkijken.''

Sanne Visser was eerder managing director en uitgever bij Mood for Magazines en Sanoma en hield zich aan het begin van dit jaar bezig met de lancering van &C, het nieuwe mediamerk van Chantal Janzen. Voor de nieuwe opzet van VI leidde Visser  een projectgroep met vertegenwoordigers van de redactie, webredactie, sales en marketing. Visser: ,,Er was behoefte aan duidelijkheid en rust, zeker na de reorganisatie die wel even binnenkwam en waardoor mensen in hun schulp kropen. Daar moesten we uit, met elkaar. De belangrijkste vragen daarbij: hoe gaan we beter samenwerken, renderen en presteren? Met deze club moeten we laten zien dat we het kunnen.”