IN DE SPO(®)TLIGHT

Astrid Wisman, regisseur NOS bij Olympische Winterspelen

Vanuit een grote container buiten het olympische schaatsstadion in Gangneung krijgen de tv-beelden Nederlandse accenten. Regisseur Astrid Wisman kan daarvoor kiezen uit de shots van zeven eigen camera’s. In de VARAGIDS vertelde zij onlangs daarover.

Liefst dertig camera’s in totaal worden ingezet om de Nederlandse tv-kijker geen detail vanaf de schaatsbaan te onthouden. NOS-regisseur Astrid Wisman mixt de ‘world feed’, bestemd voor alle geïnteresseerde landen, met de ‘additional feed’, het Nederlandse vleugje. Bij de vorige twee Spelen was ze verantwoordelijk voor de ‘wereldbeelden’. Nu dat is uitbesteed aan een Japans bedrijf, kan Wisman zich op haar NOS-taken concentreren.

,,Als Sven Kramer het stadion binnenloopt , is dat interessant voor  onze kijkers, dus daar schakel ik dan naar. Op dat moment ziet men in Nederland wat anders dan in de rest van de wereld”, aldus Wisman.

Voor zoveel mogelijk variatie in de beelden, zijn er diverse soorten camera’s beschikbaar. Er hangt een ‘spidercam’ boven de baan, er vliegt een ‘flycam’ mee, en vanaf het startpunt voor de 1500 meter rolt de ‘railcam’ mee op rails langs de baan. Astrid Wisman heeft nog meer wensen: ,,Wat ik graag zou zien: een camera in het ijs, of op een helm. Laat iemand meeschaatsen bij de massastart. Bij het shorttrack rijdt een cameraman in wit pak om de schaatsers heen. Dat zie ik ook bij het langebaanschaatsen voor me.”

Vastgekluisterd aan haar zitje in de regie-container kan Astrid Wisman bij de Olympische Spelen een enkele slag op de schaatsbaan live waarnemen. Daarom hecht ze aan een grondige voorbereiding. ,,Ik vind het fijn om voor een uitzending even naar de baan te gaan, om met schaatsers te praten, of wat door te nemen met onze commentatoren. Hoe gaan we bepaalde verhalen vertellen? Ik moet mijn cameramensen goed aansturen. Als ik in dat hok zit, zijn zij mijn ogen.”

Speciaal voor de bijzondere kijkjes beweegt zich op het middenterrein een spotter die met verrekijker de tribunes in de gaten houdt om te zien waar de familieleden zich bevinden, hoe het koninklijk paar meeleeft en wat daar verder nog aan aparts te ontdekken valt.  Op basis van die informatie en dankzij jarenlange ervaring kan Astrid Wisman zodoende vaststellen waarop de camera’s zich moeten richten.

Door de jaren heen levert dat regelmatig beelden op die beklijven.  Astrid Wisman daarover in de VARAGIDS:  ,,Een bijzonder moment dat ik in beeld heb gebracht is de foute wissel van Sven Kramer. Ook een mooie: Annie Friesinger op de teampursuit van Vancouver. Vlak voor de finish ging ze onderuit. Ze schoof over de streep en sloeg met haar vuisten op het ijs, in de veronderstelling dat ze verloren had. Op het scorebord zag ik dat ze juist gewonnen ha d, dus ik liet dat shot staan totdat de ontlading kwam.  Iets soortgelijks gebeurde met Jan Smeekens en Michel Mulder in Sotsji – een teleurgestelde Mulder die even later beseft dat hij tóch goud heeft, het drama bij Smeekens. Pijnlijk en mooi tegelijk. In Salt Lake City richtte ik een camera op Gerard van Velde, ijsberend op het middenterrein, op blote voeten en met ontbloot bovenlijf. Als ik dat voorbij zie komen, denk ik altijd even: dat was mijn shot.”