SCHOT VOOR DE BOEG

FC Bord op Schoot - Eurosport 10-0

Het is alsof de winnaar van een massasprint in de Tour juichend op de foto staat, terwijl de rest van het peloton op geen enkel pixeltje te zien is. Mijlenver is het gepaste woord niet, er gaapt een astronomisch gat tussen de kijkcijfers naar de Olympische uitzendingen bij de NOS en die van Eurosport.

Na een ruime week Winterspelen tonen de rekenmeesters van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) aan dat het aanbod van nieuwkomer Eurosport verbleekt bij de kracht en dadendrang van het eerste elftal van FC Bord op Schoot, gespecialiseerd in het afslaan van aanvallen op de leidende positie als sportzender. Velen voelden zich geroepen, zoals Sport7, weinig bleken te zijn uitverkoren. Een monument haal je zo maar niet omver.

Eurosport, dat zichzelf heeft gebombardeerd tot Home of the Olympics, is op Nederlandse bodem vooralsnog niet meer dan een soort bungalow die eenzaam en verlaten in een verder lege, in aanbouw zijnde wijk staat. Zoiets als Blauwe Stad bij Winschoten ooit was. Lege kavels, hier en daar een woning. Geen buren, geen warmte, geen beleving.

Eurosport is ondanks veel bombarie tot dusver een verweesde olympische zender, ondanks zijn Mediaplayer, de ochtendshow OS Daily met Jean-Paul Rison op Facebook en de inzet van Neal Petersen en zijn maatjes van FC Afkicken. Er zijn vele live-uitzendingen, maar die worden door kijkers gemeden of gewoonweg niet gevonden. Achter de decoder bij Ziggo zijn er wel veel live-uitzendingen te zien, maar meestal voorzien van Engels commentaar, koel en afstandelijk. Olympisch kampioene Nicolien Sauerbreij zien we als verslaggeefster ter plaatse bijvoorbeeld met de lift naar de top van de springschans gaan, om te laten zien hoe hoog dat nou is. Leuk, maar geen reden om de pareltjes van Kees Jongkind over te slaan.

Nee, “we” kijken dus naar de NOS, van de vroege ochtend tot de late avond. Neem de kijkcijfers van de 10 kilometer van donderdag 15 februari. Slechts een stadionnetje van SC Heerenveen (25.000 m/v) vol keek via Eurosport naar de titanenstrijd tussen Bergsma, Bloemen en Kramer.

Ter vergelijking: van alle toestellen die ingeschakeld stonden, was op dat moment 85 procent afgestemd op NPO1. Dat waren bijna drie miljoen kijkers.

FC Bord op Schoot, met veel mensen en materieel uitgerukt naar Zuid-Korea, heeft in eigen land geen enkele concurrentie te duchten van deze zender die  ook “iets nieuws” wilde beginnen.

Heerlijk, dat dagelijkse sportoverzicht om zes uur ’s avonds met Herman van der Zandt en met Bart Veldkamp als ter zake kundige en snedige sidekick. En lekker, dat napraten met de medaillewinnaars en interessante deelnemers in Studio Sportwinter door Henry Schut en Erben Wennemars.

Nee, het Olympisch aanbod van de NOS is voor Eurosport een niet te kloppen combinatie van gedegen sportjournalistiek, langjarige traditie, kennis van zaken, vertrouwde presentatoren en commentatoren en natuurlijk herkenbaarheid.

Maar die constatering biedt helaas geen enkele zekerheid. Het Amerikaanse broadcastmagazine Variety meldde dat het Olympische openingsweekeinde via Eurosport door (alles opgeteld) 212 miljoen Europese kijkers was bekeken, op basis van cijfers verstrekt door Discovery Networks International.

Vooral in Scandinavische landen, waar de publieke omroepen anders dan de NOS naast een sub-licentie grepen, werd massaal afgestemd op Eurosport. In Zweden scoorde Eurosport 73 procent kijkaandeel. In het met medailles overladen Noorwegen keken meer dan 3 van de 5 miljoen inwoners naar Eurosport.

In Tokyo (2020) heeft de NOS straks eveneens een sub-licentie, maar we moeten ons oprecht zorgen gaan maken over de periode nadien. Want voordat het Home of the Olympics gereed is voor bewoning door miljoenen kritische Nederlandse sportliefhebbers, zijn er nogal wat make-overs en verbouwingen nodig. Liever hebben we dat het Hilversumse powerhouse gewoon intact blijft en niet onbewoonbaar wordt verklaard door toedoen van de macht van het geld.    

GERARD DEN ELT

ALGEMEEN SECRETARIS NSP