IN DE SPO(®)TLIGHT

Guus Pennings, hoofd Marketing & Media PSV

Het landskampioenschap en de huldiging van PSV liggen inmiddels drie weken achter ons, het draaiboek van de festiviteiten blijft bewaard. Op de website van sportmarketing-magazine Sportnext maakt Guus Pennings, hoofd Marketing & Media bij PSV, duidelijk wat rond zo’n landstitel zoal komt kijken qua media-activiteiten.

Guus Pennings

Als mediabedrijf heeft PSV daarbij extra belang gegeven aan de verslaggeving, gericht op Latijns Amerika; vooral omdat het met Lozano (Mexico), Pereiro (Uruguay) en Arias (Colombia) drie Spaanstalige spelers telt. Op de wedstrijddag van PSV - Ajax deed het mediateam van de Eindhovense club in vier talen verslag op acht kanalen. ,,Op Facebook is de helft van onze 800.000 volgers afkomstig uit Mexico. Dus op Facebook hebben we in onze verslaggeving vooral de focus gelegd op de Latijns-Amerikaanse spelers en Hirving Lozano in het bijzonder”, zegt Pennings.

Bij het kampioenschap werkten de Spaanstalige spelers van PSV ook aan hun eigen pr. Links Hirving Lozano met de Mexicaanse vlag, rechts Santiago Arias met de Colombiaanse vlag.

Voor de verslaggeving breidde PSV het eigen mediateam uit. ,,Al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat het mediateam uitgebreid moest worden. We hebben een Spaanstalige en Chinese redacteur toegevoegd aan het team, evenals twee oproepkrachten die vaker voor ons werken. Je wilt in het heetst van de strijd goed verslag kunnen doen”, aldus Pennings

Daags na de wedstrijd tegen Ajax zond PSV ook de huldiging volledig in het Spaans uit. De tv-registratie van de huldiging werd geheel in eigen beheer geproduceerd. Een 'megaklus', volgens Pennings. Onder aanvoering van media-coördinator Hanneke Jaanen en in samenwerking met partner Southfields had de club zelf de regie over de uitzending. Pennings: ,,Dat betekent dat we onder andere hebben aangegeven waar we camera’s wilden hebben en hoe we het in beeld gingen brengen. Waar we voorheen alleen onze feed leverden aan tv-zenders, hebben we dit jaar voor het eerst ook een eigen online live-uitzending van ruim drie uur gemaakt met eigen presentatoren, wisselende gasten en uiteraard beelden van de huldiging. Doordat we konden partneren met mediapartijen als FOX Sports, de NOS en Omroep Brabant werd het ook mogelijk om binnen onze budgetten een eigen uitzending te maken."

De Nederlandse stream werd geplaatst op PSV.nl en is 20.000 keer bekeken. De uitzending werd ook volledig in het Spaans uitgezonden met behulp van een Spaanse voice-over. De Spaanse stream werd gepubliceerd op YouTube en Facebook. Op YouTube keken 20.000 mensen. Het aantal kijkminuten was 98.377. Op Facebook bereikte PSV met de stream 709.000 mensen.

PSV is daarnaast ook actief op Instagram en WhatsApp. Pennings: ,,Op Instagram plaatsten we juist veel foto’s en video’s van de spelers zelf, omdat we zien dat deze content daar het beste werkt. We hadden een speciale WhatsApp-groep aangemaakt waar spelers hun content konden delen. Zo hadden we voor elk kanaal een andere strategie.”