IN DE SPO(®)TLIGHT

Peter Klomp, Hoofd Communicatie bij UEFA

Bij de Europese voetbalunie (UEFA) in het Zwitserse Nyon behoren circa tien Nederlanders tot de ongeveer 450 werknemers. Peter Klomp (44) leidt sinds 1 januari 2016  de afdeling Corporate Communications, met als belangrijkste taak het bewaken en bevorderen van het imago van de UEFA. 

Hoe kom je in deze rol terecht, Peter?   

Peter Klomp

,,Ik kom niet uit de sport, maar in mijn vorige banen in het bankwezen en in de energiesector kwam ik via sponsorships in aanraking met de sport, het laatst nog bij de Volvo Ocean Race. Zo merkte ik dat mijn volgende stap me wel eens naar de sport kon leiden. Dit kwam op mijn pad toen ik hierop werd gewezen. Ik heb gesolliciteerd en vijf rondes moeten doorlopen in een intensieve, lange procedure.” 

Waaruit bestaat je werk? 

,,Deze functie bestond nog niet toen ik hier begon. Er was al een communicatie-afdeling die de woordvoering verzorgt, vooral op voetbalonderwerpen. Ik kwam binnen toen de UEFA net een moeilijke periode had doorgemaakt qua leadership. Er moest wat gebeuren aan de reputatie van de UEFA.”  

Wat valt zoal onder de communicatie-afdeling van de UEFA? 

,,Op de eerste plaats de klassieke externe en interne communicatie. Ook ben ik verantwoordelijk voor alle publicaties zoals magazines, onderzoeken, technische rapporten. De laatste jaren zijn daar heel nadrukkelijk de sociale kanalen bijgekomen. Op dat gebied zijn grote stappen gezet. Vierde  aspect is de Respect campagne Equal Game, dat is vooral mijn kindje.” 

Vertel eens over Equal Game. 

,,Equal Game, zo heet het nieuwe motto van de UEFA. Equal Game vervangt No to Racism. We willen hiermee de diversiteit breder profileren, niet met een nee-campagne, maar met positieve voorbeelden. Met Equal Game willen via het voetbal en de sterren van het voetbal mensen inspireren, ongeacht ras, seksuele geaardheid en lichamelijke of geestelijke beperkingen. Dat doen we op een aparte website, www.equalgame.com,  met mooie verhalen van spelers, op  de sociale media, op de shirts, de boarding in de stadions en met de eerste #EqualGame award voor Guram Kashia. Als speler van Vitesse heeft hij vorig seizoen nadrukkelijk afstand genomen op de negatieve reacties in zijn thuisland George toen hij meedeed aan de steunactie voor de LGBT-gemeenschap door de aanvoerders in Nederlandse eredivisie.” 

 Wat is het resultaat van zo’n campagne Equal Game? 

,,De acties en verhalen  gaan leven en spreken tot de verbeelding.  Zo hebben we in een filmpje over een ex-gedetineerde in Dordrecht laten zien hoe hij samen met het netwerk van FC Dordrecht andere jongens kan helpen met hun re-integratie. In IJsland is een meisje met schizofrenie via voetbal uit haar isolement gekomen. In Macedonië hebben we de aandacht kunnen vestigen op een jongen in een rolstoel. Dat heeft daar tot zijn bezoek aan de premier geleid, de wetgeving is daardoor aangepast en er is betere verstrekking van medicijnen gekomen.” 

 

Wat doet de UEFA om de indruk weg te nemen dat kleinere landen steeds minder in te brengen hebben in toernooien als de Champions League?  

,,Dat is een topic dat we als UEFA heel belangrijk vinden. Er wordt doorlopend nagedacht hoe we de competities nog beter kunnen structureren om ook de kleinere landen en clubs betere kansen te bieden. Dat is bijvoorbeeld gebeurd met het creëren van Nations League, dat kan ook door  de verdeling  van het geld. Je ziet dat een land als IJsland daardoor een enorme groeispurt heeft kunnen maken Zo proberen we het Europees voetbal een duurzame ontwikkeling te geven.” 

 

HENK MEES