IN DE SPO(®)TLIGHT

Verhalen over de ‘regenpijpgeneratie’

Bijna dertig jaar lang volgde Henk Evenblij (70) het nationale en internationale voetbal voor de Telegraaf. Eerder werkte hij tien jaar voor de Zaanlander. Op de perstribune bleef hij nooit onopgemerkt. Henk Evenblij had altijd wel een smakelijk verhaal, de anekdotes schudde hij uit de mouw. Herinneringen en anekdotes komen samen in een pocket, die eind maart of begin april in eigen beheer verschijnt bij Brave New Books.

Je hoeveelste boek wordt dit Henk?
,,Ik heb eerder vijf boeken geschreven met verhalen vanuit het voetbal en over mijn leven nadat ik kanker had overleefd. Een hoop van die verhalen zijn gebundeld in ‘Gekke Henkie’. Nu komt ’Cowboy Henk’ eraan, met als subtitel ‘De laatste der Mohikanen.’ Mijn laatste boek. Het is mooi geweest.”

De laatste der Mohikanen, leg eens uit.
,,Ik kom nog uit de regenpijpgeneratie. Ik ben nog contractspeler bij ZFC en Telstar geweest in de tijd dat voetballers via de regenpijp het hotel uit moesten als ze een keer wilden gaan stappen. Die generatie sterft uit. Nu heb je de twittergeneratie, met journalisten die de hele wedstrijd door, of tijdens persconferenties al, moeten twitteren, dan eerst snel een verslag moeten maken voor de website en daarna ook nog voor de gedrukte krant aan de slag moeten. Als ik hoor hoe er nu bij voetbalwedstrijden moet worden gewerkt, ben ik blij dat ik een andere tijd heb meegemaakt.”

Wat is er nieuw aan je nieuwe boek?
,,Alles wat er in staat, heb ik niet eerder opgeschreven in een boek. Een groot deel gaat over herinneringen aan bijzondere wedstrijden, aan personen. Spanje-Malta bijvoorbeeld, die 12-1 in 1983 toen we met vijf Nederlandse journalisten moesten toezien hoe Oranje het EK door de neus werd geboord. Mooie verhalen staan er in over wat ik heb meegemaakt met Romário, Karel Aalbers, Co Adriaanse in Porto, Aad de Mos bij KV Mechelen en nog wat van die mannen uit die tijd. Daarnaast staan er nog 25 anekdotes in, bijvoorbeeld over die trainer van NAC die een afspraak had met een journalist en door hem in het ballenhok betrapt werd met een medewerkster van de club.”

Levert het wat op, die boeken?
,,Het kost me alleen maar geld. Misschien dat ik nog een sponsor kan strikken voor de presentatie, maar als je niet met je kokosnoot op tv verschijnt, kun je succes voor je boek wel vergeten. Kijk bijvoorbeeld naar Bert Dijkstra, die mag op tv vertellen over zijn boek FC de Aftakeling, over zijn eigen vriendenelftal, en verkoopt daardoor meteen 10.000 boeken. Je ziet hoe dat dan werkt.”