SCHOT VOOR DE BOEG

´´Ach, die paar krantjes´´

 

De communicatiebaas van niet de minste club in het betaald voetbal liet het onlangs pardoes uit zijn mond vallen. De aanleiding doet er even niet toe, de naam evenmin. Het gaat om het dédain waarmee het gezegd werd, om het denken over schrijvende journalisten. ,,Ach, die paar krantjes…”

Krantenjournalisten zijn het inmiddels gewend dat ze aan het einde van de sportjournalistieke voedselketen zijn aanbeland. Eerst komen de rechtenhouders, dan alle collega’s met een camera, microfoon of iPhone al dan niet met selfiestick en uiteindelijk achteraan de schrijvende journalisten. Niks mis mee, daar valt goed mee te leven, al is daar altijd de druk van de sluitende krant en het naderende moment waarop de persen gaan draaien.

Wat erger is, is de manier waarop clubs met de kritische media menen te kunnen omgaan. Als Duitsland op dat terrein ons voorland is, dan staat ons nog wat te wachten. De oprukkende clubmedia daar trachten hoe langer hoe meer het nieuws binnenshuis te houden en op een gepast ogenblik via de eigen kanalen (sociale media, website, eigen tv-zender) naar buiten te brengen. Kranten mogen het nieuws later van de clubmedia overpennen, zonder check of kritische vraag.

Het eerste interview met Bayern-aankoop James Rodriguez verscheen op het eigen, 24-uurs tv-kanaal. Volgens voorzitter Karl-Heinz Rummenigge is dat volstrekt logisch,  ,,want niemand kent FC Bayern beter dan FC Bayern zelf’’. Zo behoudt de club de regie en wordt het debuut van James niet overschaduwd door lastige bespiegelingen over het waarom van zijn vertrek bij Real Madrid, als club misschien iets minder sympathiek, maar op wereldschaal qua prijzen toch wel ietsje groter dan Bayern. Niets van dat alles natuurlijk, de onafhankelijke media mogen de goed-nieuwsshow niet verpesten.    

Het voorbeeld van Bayern heeft in Nederland inmiddels navolging gevonden bij Ajax. Voor de eerste persconferentie annex presentatie van Marcel Keizer moesten de media naar het trainingskamp in Oostenrijk, ruim een week nadat Keizer zijn eerste (voorspelbare) quotes via Ajax.tv had afgescheiden. De toelichting van Matthijs de Ligt op zijn nieuwe contract kwam deze week exclusief via Ajax-tv naar buiten.

In alles trachten clubs de informatie te kanaliseren via de eigen media, zoals de eigen tv-zender, op Twitter, via Instagram of op Facebook. In Duitsland worden die clubkanalen al vergeleken met de jubelende boodschappen van de voormalige socialistische partij SED in Oost-Duitsland, die als alleenheerser het ene na het andere juichende bericht over behaalde doelstellingen naar buiten bracht.

Alles draait in het (sport)leven om geloofwaardigheid. Het idee dat supporters en vaste volgers alles van hun cluppie maar kritiekloos zullen slikken, is uiteraard een utopie. Zo lang hun club maar presteert en de spitsen het net vinden, zijn ze bereid veel te accepteren, ook van de eigen clubmedia. Maar zodra de nederlagen zich aaneenrijgen, Europees voetbal uit het zicht raakt en de crisis toeslaat, dan eisen de fans kennis en informatie over het falen van hun club. Antwoorden die ze niet krijgen omdat de vragen nooit worden gesteld.

Gelukkig zijn er dan onafhankelijke media zoals radio & tv en vanzelfsprekend ,,die paar krantjes” met hun steeds belangrijker wordende websites en mediaplatforms, die bijvoorbeeld de discussie over het gebruik van kunstgras in het betaald voetbal durven aanzwengelen. Daar was toch echt geen clubkanaal opgekomen.  

Gerard den Elt    

Secretaris NSP