IN DE SPO(®)TLIGHT

Peter van Duijl, chef sportredactie AD

‘We zijn in een gat gesprongen’

 

Voor dagelijkse live-uitzendingen van de Ronde van Spanje moeten Nederlandse tv-kijkers een beroep doen op de VRT of Eurosport. Voordat de NOS-tv met beelden en reacties komt, doen AD.nl en de regionale kranten van de Persgroep op een eigen tv-kanaal al verslag van de Vuelta. ,,Wij zijn in een gat gesprongen”, zegt Peter van Duijl, chef sport AD.

Hoe is dit ontstaan, Peter?

,,We hebben ons eigen plan getrokken, niet om de NOS dwars te zitten. Het is wel zo dat Thijs Zonneveld constateerde dat er een gat lag. Buiten de Tour de France om zie je de eerste reacties van Nederlandse renners pas rond kwart voor zeven in het Sportjournaal. Bij de Giro zijn we in dat gat gesprongen.”

Hoe ging dat in zijn werk?

,,De Persgroep heeft vorig jaar een videobedrijf overgenomen, dat nu MyChannels heet en hiervoor wordt ingezet. Wedstrijdbeelden kunnen we niet uitzenden omdat we geen uitzendrechten hebben, maar daarnaast hebben we met een klein team voldoende slagkracht om journalistiek relevante producties te maken.”

Wat laten jullie zien?

,,Thijs Zonneveld, onze analist, en Hidde van Warmerdam, de presentator, verzorgen een voorbeschouwing. Tijdens de etappe hebben we een liveblog, ook in gesproken woord. Dat gebeurt in de slotfase naar de finish ook in beeld zodat bijvoorbeeld  iemand op zijn werk de ontknoping van de etappe kan volgen. Direct na afloop vangen Thijs en Hidde de renners bij de bussen op en hebben we de eerste Nederlandse reacties op ons kanaal. Daarnaast is Thomas Sijtsma voor de verslaggeving op pad wat we weer later uitzenden.”

Hoe is de response?

,,De Giro was overweldigend, tienduizenden views per dag. De target werden verdubbeld, dan mag je toch wel spreken van een succes. We hebben toen Pim Bijl als extra verslaggever in laten vliegen.”

Toen profiteerden jullie van het Tom Dumoulin-effect.

,,Ja, toen vielen we met onze neus in de boter. Je zag weer eens hoe sportsucces scoort. Op de afsluitende zondag was het zo druk op de site dat de servers eruit vlogen. We werden gewoon overvallen door het succes. Tijdens de Tour konden we constateren hoezeer je afhankelijk bent van wat er gebeurt. Op de dagen met saaie etappes op weg naar de eindsprint zakte de belangstelling weg. Toen Sagan werd gediskwalificeerd, pakte dat de mensen blijkbaar weer.”

De Vuelta is het derde project na Giro en Tour, komt er meer op dit gebied?

,,De Tour de France hebben we anders gedaan, meer van huis uit, omdat je daar door de continue media-aandacht veel minder toegevoegde waarde kunt bieden dan in de andere grote rondes. Ik was vanaf het begin overtuigd van het nut omdat je op de site veel variatie moet brengen. Het ligt voor de hand dit uit te bouwen. Het is aan anderen om de beoordelen of het financieel interessant is. Vanuit mijn vakgebied bekijk ik of het journalistiek relevant is wat we doen. Dat is zeker het geval.”

 

Henk Mees