Nieuws

WK shorttrack 9,1 miljoen euro waard

Het WK Shorttrack in Rotterdam Ahoy van maart dit jaar vertegenwoordigde voor 9,1 miljoen euro aan mediawaarde. Dat meldt de KNSB in een persbericht over de revenuen van het schaatsevenement.

Zeven uur aan rechtstreekse uitzendingen bij de NOS, 88 artikelen in Nederlandse dagbladen en zo’n 150 vermeldingen op radio en televisie  droegen bij aan die mediawaarde. Zo’n 600.000 televisiekijkers zagen hoe de Nederlandse mannen het goud op de aflossing wonnen.

Studenten sportkunde van de Haagse Hogeschool berekenden in opdracht van de gemeente Rotterdam, de KNSB en sportmarketingbureau TIG Sports de economische impact voor de stad. Bezoekers van het WK, pers en vrijwilligers waren samen goed voor 480.000 euro aan bestedingen in de Maasstad.

De bestedingen van de organisatie in Rotterdam bedroegen ongeveer een miljoen euro. Het WK gaf de stad volgens de onderzoekers een economische impuls van circa 1,5 miljoen euro.

Los van die opbrengsten speelde de organisatie met een begroting van 3 miljoen euro quitte. Er kwamen 25.000 bezoekers naar het WK, veruit het best bezochte shorttrackevenement ooit in Nederland. Zij gaven het evenement een dikke 8 als rapportcijfer.

Vanaf donderdag 5 oktober staat tot en met zondag in Dordrecht de World Cup Shorttrack op de agenda, één van vier Olympische kwalificatietoernooien in aanloop naar de Olympische Spelen van Pyeongchang 2018.