Nieuws

Tarievenoproer bij fotograaf leidt tot protestactie

Ruim 400 fotografen hebben zich gemeld voor de protestactie op vrijdag 25 januari tegen de tarieven en de beperkingen op het auteursrecht. Voor het eerst wordt voor freelancers de stakingskas van NVJ/NVF aangesproken. De één-dag-stakers krijgen eenmalig een bedrag van 95 euro uitgekeerd ter compensatie van gederfde inkomsten.

De aangesproken mediabedrijven zijn ANP/Hollandse Hoogte, de Persgroep, TMG, Sanoma, MGL en NDC. Aan de bedrijven zijn drie eisen gesteld: minimaal 14 procent verhoging ter compensatie van de prijsindexering, gelijkstellen van tarieven voor online met die van print en zeggenschap over de auteursrechten.

,,Elk jaar wordt het voor de fotograaf ietsje minder”, zegt Rosa García López, secretaris van de NVF/NVJ. ,,Al die beetjes opgeteld is er in twintig jaar tijd extreem veel ingeleverd.”

Ruud Rogier uit Oss, sinds 1981 fotojournalist, zegt zich gedwongen te voelen de Persgroep voor de rechter te dagen. Het mediaconcern weigerde mee te werken aan een procedure bij de Geschillencommissie Auteurscontractenrecht. Rogier wilde er de billijkheid van de Persgroep-tarieven voorleggen. ,,Ik ben twee tot drie uur bezig met een opdracht, waar ik 42 euro voor krijg. Te weinig om van te leven”, rekent hij uit. ,,Ik draaide met zeven tot acht foto’s per dag lang op volume. Maar het volume valt weg, onder meer door amateurs en schrijvende collega’s die ook foto’s mogen maken.”

Rogier pleit voor een tarief van minimaal 60 euro per foto. Sinds de aankondiging van de rechtszaak, gesteund door NVJ/NVF, is het werk voor Brabants Dagblad opgedroogd. ‘Alle opdrachten worden nu gegund aan een ander fotobureau. Ik voel me aan de kant gezet. De rechtszaak van Rogier tegen De Persgroep dient naar verwachting over twee tot drie maanden.

Fotodirecteur Bas van Beek van ANP zegt de actie van de fotografen niet te begrijpen. ,,Heel jammer dat ze deze actie zijn gestart. Wij doen onze stinkende best voor fotografen. We werken aan een goed businessmodel”, zegt hij op de site villamedia.nl.

Ook bij Persgroep-directeur Bart Verkade, overheerst het onbegrip. Hij noemt de Persgroep een ‘fatsoenlijke werkgever’ voor zijn 4500 freelancers, die een ‘stabiele basis’ hebben. Per jaar wordt aan deze groep bijna 30 miljoen euro aan honoraria uitgegeven. De fototarieven zijn recent verhoogd, variërend van 5 tot 15 procent.