SCHOT VOOR DE BOEG

Grote behoefte aan fotoregie 

Het grote huldigingsseizoen is bijna achter de rug. De scherven liggen wat de fotografen betreft na een roerige periode voor het oprapen. Steeds vaker voelen zij zich als een ondergeschoven kindje behandeld. 

Erwin Spek stuurde me tijdens mijn vakantie een paar ernstige voorbeelden. Stewards die zonder aanleiding politieagent gaan spelen bij de aankomst van de kampioensschaal in Doetinchem. Beleefd hebben we verzocht of onze expertise en aanwezigheid nodig was, maar dat bleek niet het geval. Gevolg: twee stewards die beeldvullend het werk van (een deel van) de fotografen onmogelijk maakten, met veel gezeur nadien. 

En Spek stuurde nog een voorbeeld: de huldiging van landskampioen Ajax op het Museumplein. Met een pijl gaf hij de plek aan waar de fotografen moesten werken. Tussen de supportersvakken was plaats genoeg, maar de gemeente Amsterdam besliste anders. 

Stanley Gontha schreef er de volgende e-mail over aan de stad Amsterdam:  

Beste Joric Kerstens, 

In 2011 werd nog het platform gebruikt (vlak voor het Museum) dat gisteren werd ingeruimd voor invaliden. Nu was het persplatform aan de andere kant en een stuk verder weg van het podium.  

Door de afstand en de vele (voorspelbare) vuurwerkrook is de kwaliteit van het geschoten beeld voor een groot deel eigenlijk waardeloos. Is ook terug te zien in de kranten en online.   

Nu zit ik daar zelf nog het minste mee (iedereen had er last van, dus ik was niet persoonlijk benadeeld), maar ik kan me toch zo voorstellen dat fotografie van dit soort iconische momenten bijdraagt een stuk Citymarketing voor de Stad Amsterdam. 

Als mens zijn wij als beeldmakers niet belangrijker dan invalide personen. Maar puur professioneel en zakelijk gezien heeft u als Gemeente Amsterdam gisteren de plank volledig mis geslagen. 

 

 

De pijl (linksboven) wijst naar het podium voor de fotografen

De beveiliging van het podium

Bij de bekerfinale in de Kuip zag ik dat de Ajax-spelers vooral bezig waren met de club- en KNVB-fotografen en weinig oog hadden voor de fotografen die namens de grote media aan het werk waren. Dat zijn de foto’s die het grote publiek onder ogen krijgt, waar de sponsorwaarde van het voetbal en van andere sporten voor een deel op is gebaseerd. Het zijn de mensen die iconische momenten voor het nageslacht vastleggen, wier beelden (tientallen) jaren later nog in de boeken, bladen en online terugkeren. 

De NSP heeft de KNVB in de evaluatie van de bekerfinale gewezen op de wenselijkheid – nee, noodzaak – van iemand die qua fotografen de leiding krijgt bij huldigingen en andere hoogtijdagen in het voetbal. Niet alleen bij finales en kampioenswedstrijden, maar ook bij interlands en andere belangrijke duels. 

De NSP zal die wens ter sprake brengen tijdens de jaarlijkse bijeenkomst met de persvoorlichters in het betaald voetbal, medio juni. 

De NSP heeft al iemand op het oog voor die nieuwe, belangrijke rol van fotoregisseur. Daarvoor moeten we het echter nog wel eens worden met de clubs, de KNVB en natuurlijk de door een ieder zeer gerespecteerde persoon in kwestie. 

 

GERARD DEN ELT 

ALGEMEEN SECRETARIS NSP