Nieuws

‘Cruijff en De Telegraaf, vestzak-broekzak’

Scheiding tussen redactie en commercie?  In het boek ‘Cruijff & Johan’ geeft Ferenc van der Vlies een inkijkje hoe Johan Cruijff en De Telegraaf daarmee omgingen. Van der Vlies is mede-eigenaar van sportartikelenmerk Cruyff.  In die hoedanigheid had hij ook contact met Johan Cruijff, die hem opdroeg niet alleen in het AD, ook in De Telegraaf te adverteren.

In het boek beschrijft Van der Vlies hoe dat ging, via de telefoon:

‘Hé, steekt Cruijff direct van wal, éffe tussen jou en mij: de ene broekzak wast de ander zijn hand, hè? Stilte. ‘Pardon’?’ Ik zag het AD en ik begrijp dat je daarin als Rotterdammer adverteert, maar je moet ook effe aan De Telegraaf denken, oké? Je weet toch hoe dat werkt.’ Ik zeg: Johan, ik vind AD Sportwereld beter.’ Waarop Johan laat voelen dat ik er volkomen naast zit: ‘Dat kan jij nou wel vinden …’

Wat was er gebeurd? Jaap de Groot, de toenmalige chef sport van De Telegraaf, had Cruijff erop geattendeerd dat Cruyff alleen maar reclame maakte in het AD. Dat druiste in tegen het gentlemen’s agreement dat Cruijff en De Groot toen hadden, oftewel vestzak-broekzak. De Groot en Cruijff waren daar het ultieme voorbeeld van: de ene hand wast de andere. Cruijff had weliswaar wekelijks een (betaald) podium in De Telegraaf, maar dan moest hij ook met zijn schoenenmerk adverteren in de krant van wakker Nederland. ‘Heb je het begrepen?’, zei Cruijff.’

In het boek ‘Cruijff & Johan’ beschrijft Ferenc van der Vlies, in samenwerking met freelance-journalist Jan-Cees Butter, in anekdotes en herinneringen de relatie die hij had met Cruijff, als zakenpartner en als vriend.