Nieuws

Mannelijke sporters trekken 90 procent van Duitse media-aandacht

De Duitse Olympische sportbond DOSB heeft de media in Duitsland opgeroepen tot gelijke  behandeling van mannelijke en vrouwelijke sporters. Aan de campagne is het motto #ShowUsEqual verbonden. Volgens de DOSB domineren mannen te sterk in de berichtgeving over sport. Alleen tijdens de Olympische Spelen krijgen mannen en vrouwen in meer gelijke mate aandacht.  

Met een poster vraagt de DOSB aandacht voor de campagne #ShowUsEqual

Volgens berekeningen van de DOSB nemen mannen en mannenteams buiten de Spelen 90 procent van de sportverslaggeving in en resteert voor de vrouwen 10 procent. Als gevolg daarvan kan volgens de DOSB slechts 4 procent van de meisjes in de leeftijdscategorie 6 tot 12 jaar een vrouwelijke voorbeeld noemen. Daarentegen kent 42 procent van de jongens van dezelfde leeftijden een mannelijke sporter als voorbeeld. Het gevolg van die verdeelde aandacht is volgens DOSB dat vrouwelijke sporters veel lagere inkomsten genieten uit sponsoring en reclame.