Nieuws

‘Steeds meer clowns in de perszaal’

De Formule 1 trekt steeds meer mediavertegenwoordigers, constateert André Venema die dit jaar als hoofdredacteur van het magazine Formule 1 elf van de 21 races bezocht. ,,Je ziet steeds meer clowns, vooral van de zogenaamde knip- en plakmedia. Een kwalijke ontwikkeling”, aldus Venema.

De toegenomen mediabelangstelling is volgens Venema voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het verruimde toelatingsbeleid. ,,Onder Bernie Ecclestone kreeg je echt niet zomaar een accreditatie. Dat werd nog nauwgezet gecontroleerd en redelijk exclusief gehouden.  Nu wil de FIA gewoon dat de perszaal vol zit en zijn de criteria stukken minder scherp. Van zeker 30 à 40 procent vraag ik me af voor wie of wat ze werken.”

André Venema volgt de Formule 1 sinds 2003.  In de loop der jaren heeft hij ook een sterke verbetering van de faciliteiten gezien. ,,Tien jaar geleden moesten we op elk circuit nog voor de wifi-voorzieningen betalen, in Barcelona zelfs 120 euro voor vier dagen. De fotografen waren voor een snellere verbinding nog veel duurder uit. Nu is dat bijna overal gratis. In Spanje moet nog wel altijd worden betaald. Dat is voor de media echt de meest onvriendelijke Formule 1-race.”

De faciliteiten variëren nog wel sterk per circuit. Venema: ,,In Abu Dhabi was het afgelopen weekeinde qua media wel vier keer zo druk als in Azerbeidzjan, ook omdat het laatste race was, de laatste schooldag zeg maar. Gemiddeld zitten er zo’n 200 à 300  schrijvende journalisten in de zaal. Op de oudere circuits, zoals in Monza en in Hongarije, is het dan erg krap. In Bahrein en het Azerbeidzjan is het gewoon luxe. In landen met een autoritair regiem kan het kennelijk niet op. De faciliteiten op de Red Bull Ring in Oostenrijk zijn een voorbeeld voor elk ander circuit.”

In elk mediacentrum hebben de journalisten de beschikking over vier verschillende schermen. Daarop kunnen ze niet alleen de race volgen, maar worden er op afzonderlijke schermen ook berichten en tijden gepresenteerd.  Venema: ,,Dat maakt het werken gemakkelijk. Olav Mol doet bij elke race vanuit een commentaarcel met uitzicht op het circuit  z’n verslag.”

De werkomstandigheden willen per team nogal verschillen, heeft Venema ook dit jaar weer ondervinden. ,,Ferrari is in dat opzicht een afschuwelijk team. Dat is van, voor en door de Italianen. Ook de Italiaanse verslaggevers kijken er zo tegen aan. Mercedes is van de top 3-teams het meest toegankelijk en het meest professioneel. Daar opereren ze behoorlijk openhartig en is alles tiptop in orde. Bij Red Bull is het veel minder goed georganiseerd. Daar werken zelfs de microfoons lang niet altijd.”

In Abu Dhabi kregen de Nederlandse journalisten André Venema, Lennart Bloemhof (Volkskrant),  Erik van Haren (Telegraaf) en Arjan Schouten (AD) tien minuten tijd voor een gezamenlijk interview met Max Verstappen. ,,Daar moet je het dan mee doen”, aldus Venema. ,,De tijd dat je Max Verstappen alleen kon spreken is allang voorbij. Dat lukte alleen nog in zijn eerste jaar in de Formule 1.”

Henk Mees

Onder kroonluchters doen journalisten in het mediacentrum van Bakoe (Azerbeidzjan) hun werk.

In het mediacentrum van Abu Dhabi.