Nieuws

Transfergolf Britse voetbaljournalisten naar The Athletic

Ruim vijftig Britse voetbaljournalisten hebben deze zomer gekozen voor een aanbod van de Amerikaanse sportwebsite The Athletic. ‘Een schokgolf’, werd de vloed aan transfers genoemd in de Britse media. Een groot aantal gezaghebbende journalisten, onder wie ook prijzen winnende schrijvers, lieten zich weglokken door de Amerikaanse internet-ondernemers.

De voetbaljournalisten kregen niet alleen topsalarissen gegarandeerd. Ook ontvingen ze, alsof het voetballers waren, aantrekkelijke tekengelden en bovendien aandelen in het bedrijf. Vooraanstaande journalisten van The Guardian, The Times, The Telegraph, de Daily Mail en de BBC gingen in zee met The Athletic. Volgens een journalist van The Guardian werden salarissen geboden van circa 170.000 euro.

The Athletic is actief met een website en een app. Op de website profileert The Athletic zich met ‘The New Standard of Sports Journalism’ en de vermelding dat de teksten advertentievrij kunnen worden gelezen. Het abonnementsgeld bedraagt 10 dollar per maand. Er zouden inmiddels meer dan 500.000 abonnees zijn. Achter de website zitten investeerders die al 80 miljoen euro in het project hebben gestoken.

In de Verenigde Staten, waar The Athletic in 2016 is begonnen, doet The Athletic verslag van 270 clubs in alle grote teamsporten. Met de investeringen in Engeland mikt de website in eerste instantie op de wereldwijd populaire Premier League. Daarom zijn ook bekende ‘clubwatchers’ als James Pearce, volger van Liverpool met een half miljoen Twittervolgers, gestrikt.