Nieuws

Constructief overleg over werk van de wielermedia

Voor de tweede keer deze maand hebben vertegenwoordigers van de Nederlandse en Belgische media constructief overleg gevoerd over zaken   rondom de wielerverslaggeving. Veiligheidskwesties, werkomstandigheden, nieuwe (team)media en een strenge(re) selectie op de professionaliteit van (foto)journalisten kwamen daarbij aan de orde.

De gesprekspartners bij het overleg in Bergeijk. Vanaf links: Raymond Kerckhoffs, Guy Vermeiren, Gerard den Elt en David Naert.

Pal op de grens tussen Bergeijk (NL) en Postel (BE) – de grenspaal is vanaf het terras van Herberg In ’t Wilde Zwijn zichtbaar – overlegden David Naert (Sportpress.be, de Belgische zusterorganisatie van NSP), Guy Vermeiren (van belgiancycling.be, perschef bij veel wielerkoersen in België en ook enkele in Nederland) en AIJC-president Raymond Kerckhoffs samen met ondergetekende aan de vooravond van het wielerseizoen.

Afgesproken is dat we gevieren de kwaliteit en professionaliteit van het mediacorps zeker bij de grote koersen nog scherper zullen monitoren. Kerckhoffs (ex-Telegraaf en president van de AIJC, de Association Internationale des Journalistes du Cyclisme) liet weten jaarlijks aan de vooravond van de Tour een lijst met 60 tot 70 namen te krijgen van Tour-organisator ASO van mensen van wie het twijfelachtig is of zij zich terecht (foto)journalist noemen. Ook voor de grote klassiekers in het voorseizoen zijn er steeds weer goudzoekers die proberen aan een accreditatie te komen. Een goede screening in samenspraak tussen genoemde partijen kan helpen deze beunhazen uit te sluiten.

Vermeiren toonde een computerprogramma, ontwikkeld samen Cycling Service van de oud-profs Martin van Steen en John van den Akker, waarin accreditatie-aanvragen minutieus worden gescreend. Daarin worden ook aanvragen voor een auto of motor in de koers verwerkt.

Aan tafel werd eveneens de trend besproken waarbij wielerteams in toenemende mate eigen media inzetten, zoals videoteams, fotografen en mensen die de sociale media van de ploegen bedienen. Dat vraagt om heldere spelregels, aangezien zij tot dusver opereren in een grijs gebied. De gesprekspartners hebben afgesproken die ontwikkeling nauwgezet te volgen.

Daarnaast is zichtbaar dat sommige partijen belangstelling hebben om alle rechten rond wielerkoersen op te kopen en te vermarkten, bijvoorbeeld via YouTube en/of Vimeo. Zoals live-beelden van wielrenners uit de koers, genomen vanaf camera’s onder het zadel of onder het stuur, vermengd met allerhande data als snelheid, Wattage, calorieënverbruik en hartslag van de renners.  

Kerckhoffs verwacht dat de technologische ontwikkelingen ertoe kunnen leiden dat de verslaggeving rond wielerkoersen fundamenteel gaat veranderen, met mogelijk gevolgen voor de media en voor journalisten.

De NSP heeft met de collega’s afgesproken dit wieleroverleg jaarlijks te herhalen en eventueel frequenter, mocht dit noodzakelijk zijn.

 

GERARD DEN ELT