Nieuws

NSP Mediagids verschijnt deze week

De nieuwe NSP Mediagids valt – als het goed is – deze week op de deurmat van alle kaarthouders en op de (lege, want corona) burelen van sportredacties. De gids is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Arko Sports Media, dezelfde partner met wie we jaarlijks ons Nieuwjaarsdiner organiseren.

Op de cover een foto van Ajax-coach Erik ten Hag, die in de Mixed Zone na afloop van een duel wordt ondervraagd door collega’s. Zie daar het wezen van ons vak.

De gids heeft een levensduur tot en met het voorjaar van 2022 en geeft een overzicht van alle mediaprofessionals, alle betrokken media, sportkoepels, sportbonden en – voor het eerst – de voornaamste spelers in de sportmarketing.

Met dat laatste is de cirkel rond: behalve tussen journalisten en fotografen enerzijds en sportmensen en vertegenwoordigers van clubs, ploegen en bonden anderzijds spelen ook de sponsors en sportmarketingbureaus een steeds grotere rol in onze wereld.

Uiteraard besteden we aandacht aan die collega’s die zich de afgelopen jaren hebben onderscheiden door uitzonderlijke prestaties op (foto)journalistiek gebied, zoals de NSP Canon/Zilveren Camera Sportfoto van het jaar (2018/2019), de sportjournalisten van het jaar en de andere categoriewinnaars in de afgelopen twee jaar. De beste sportfoto’s en genomineerden staan er uiteraard in afgedrukt.

Het boekje is daarnaast handig om snel een collega of de woordvoerder van een sportbond op te zoeken, met name als het gaat om mobiele nummers of mailadressen, of anders de adressen van redacties en sportchefs.

De NSP dankt onze trouwe adverteerders die de verschijning van de Mediagids mede mogelijk hebben gemaakt: Nederlandse Loterij/TOTO, KPN, Canon, Cameraland en de Sportaccountant.

Marianne Verzijl & Gerard den Elt