Nieuws

'Markt sportweddenschappen zal in vijf jaar bijna verdubbelen' 

Zeventien deelnemers hebben dinsdagmiddag een bijzondere inkijk in de wereld van (online) sportweddenschappen gekregen. Dankzij  het opengaan van de online kansspelmarkt op 1 oktober kunnen aanbieders naast pre-match ook live sports betting aanbieden. Nederland kan enkele tientallen nieuwe aanbieders van online kansspelen verwachten. Daardoor  stijgen de inkomsten van sportweddenschappen van 266 miljoen nu naar 457 miljoen euro in 2025, verwacht Sam Depoortere, business director van TOTO.. In april hebben hebben   28 organisaties een vergunning aangevraagd bij de Kansspelautoriteit.

Depoortere was een van de sprekers tijdens de online kennissessie over sportweddenschappen, uitgezonden vanuit een studio in Nieuwspoort in Den Haag. Het webinar, gepresenteerd door Diana Kuip en georganiseerd door TOTO en NSP, was bedoeld om de kennis te vergroten van online sportweddenschappen.
Floris van Driel, specialist op het gebied van verantwoord spelen (responsible gaming), lichtte toe dat de aanpak van TOTO rust op drie pijlers: preventie, detectie en interventie.. Volgens Van Driel wordt het speelgedrag van alle deelnemers in de gaten gehouden en bij opvallende risico's wordt contact met hen opgenomen - een verplichting die straks ook voor buitenlandse aanbieders gaat gelden. Hij dringt aan op nieuw onderzoek naar problematisch speelgedrag, nadat vijf jaar geleden werd geschat dat tienduizenden spelers risicovol of problematisch speelgedrag vertoonden.
Slotspreker Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en gespecialiseerd in sporteconomie, verwacht dat veel van de nieuwe aanbieders zoals Bet365, Unibet, Bwin en Napoleon, zich zullen aandienen als (shirt)sponsor van clubs in het betaald voetbal. Van de bedragen mogen volgens hem geen wonderen worden verwacht om het gat naar grote competities te dichten. En Ajax zal naar zijn verwachting een groot deel van het bord leegeten. Maar het verlicht allicht een deel van de begroting van clubs in het betaald voetbal. Hij verwijst naar België: daar worden bijna alle clubs in de Pro League financieel gesteund door wedkantoren.
En ook de media en consumenten zullen er de komende maanden veel van gaan merken, getuige de stroom commercials in een land als bijvoorbeeld Zweden. De toestroom van de online wedkantoren zal met veel hectiek gepaard, is de verwachting.