IN DE SPO(®)TLIGHT

FC Afkicken, voor de passie van de voetballiefhebber


Neal Petersen op de bank bij FC Afkicken met analist Kees Kwakman (links).

In het medialandschap van kranten, tijdschriften, radio en tv heeft FC Afkicken via Youtube een plaats veroverd. De talkshow gaat elke zondagavond online en is het bekendste onderdeel van een gevarieerd pakket aan dagelijkse livestreams waarmee Neal Petersen (32) samen met zijn compagnon Joris Boerhof (40) vooral jonge voetballiefhebbers bereikt.

Hoe is dit begonnen, Neal?
,,We hadden allebei een goede baan bij Infostrada Sports, die we hebben opgegeven om onze passie te volgen, de liefde voor het voetbal en daar mooie programma’s mee maken. We werden voor gek verklaard om hieraan te beginnen, zonder investeerders, zonder marketing-budgetten, in het klein. Daarom is het nu des te mooier om te zien hoe we groeien, hoe graag voetballers, trainers, oud-spelers en scheidsrechters meewerken aan onze programma’s.”

Hoe is jullie rolverdeling?
,,Joris doet vooral de productie, ik ben meer de inhoudelijke man van ons tweeën.”

Wat brengen jullie?
,Met ons productiehuis Yiro produceren we diverse sportprogramma’s. Naast alle voetbalprogramma’s, produceren we bijvoorbeeld ook een wekelijkse NFL en NBA show. Met de voetbalprogramma’s, FC Afkicken, hebben we bijna elke avond een programma. We zijn er op de avonden dat er Champions League wordt gespeeld, we hebben FC Buitenland over de zes grote buitenlandse competities, op vrijdag is de studio open voor onze Vrijdagmiddagborrel, we volgen de Jupiler League en dadelijk ook de Europa League en het EK voor vrouwen. Ons hoofdprogramma is de zondagavond, waar we elke week een live uitzending uitzenden met spelers uit de Eredivisie. Voor al die programma’s hebben we vaste gasten, Kees Kwakman en Simon Cziommer bijvoorbeeld als analisten, maar ook Freek Janssen van VI of Mark van Rijswijk van FOX Sports.”

Maar jullie hebben geen tv-rechten, geen beelden.
,,Maar we ontvangen wel gasten in onze studio, we kunnen op zo’n avond ook veel interessante mensen door heel Europa bereiken met skype of FaceTime. Zo kun je toch mooie uitzendingen maken door te praten over de bijzondere dingen die er gebeuren in de wedstrijden. Wij merken elke keer opnieuw hoe graag voetballers daarover willen praten. Ze vragen zelfs steeds vaker of ze mee mogen doen aan onze programma’s.”

Dan stellen jullie ook kritische vragen?
,,Zeker, dat wij veel respect hebben voor de spelers, betekent niet dat we niét kritisch kunnen zijn. Wij merken dat ze best bereid zijn om iets uit te leggen. Wij hebben er ook geen enkel belang bij om ze uit te wind te houden of zo. Spelers snappen zelf ook wel wanneer ze slecht spelen en vinden het ook gewoon fijn om wat langer en inhoudelijker hun verhaal te doen dan alleen kort na een wedstrijd.”

Wie zijn jullie investeerders, hoe financieren jullie je programma’s?
,,Doordat we groeien, nu naar zo’n 50.000 à 60.000 kijkers per maand, krijgen we meer sponsors en worden we ook benaderd door investeerders. Nu er geld binnenkomt, hebben we een grotere studio kunnen huren en kunnen we onze medewerkers wat betalen. Maar we zijn met eigen geld hieraan begonnen vanuit onze passie, en die willen we niet kwijtraken. Natuurlijk willen we groeien, maar niet ten koste van alles. Inhoud blijft het belangrijkste, we gaan dus niet ten koste van commercie ineens andere dingen doen. Joris en ik hebben niet het doel hier een miljoenenbedrijf van te maken, maar willen vanuit onze eigen visie programma’s blijven maken.’’