IN DE SPO(®)TLIGHT

Ruben van Gucht, Belgisch TV-journalist

‘Evenement dat leeft van eenmaligheid’

 Bijna twaalf uur lang fietste de Belgische tv-journalist Ruben van Gucht (30) vrijdag 31 maart het volledige traject van de Ronde van Vlaanderen, bijna 270 kilometer. Steeds in het zicht van de tv-camera, een half etmaal lang live op de VRT-zender Canvas. Het kijkcijfer in Vlaanderen liep op tot een half miljoen. Op het werk kreeg de live-stream volop aandacht. ‘Slow-tv’, wordt dat genoemd.

Waar komt  dit idee vandaan, Ruben?

,,De mosterd hebben we uit Noorwegen gehaald. Daar gebeurt het vaker. De postboot is daar een nationaal icoon. Die is al eens op een tocht langs alle fjorden gevolgd, 134 uur aan een stuk, opgeluisterd met de verhalen die aan die postboot vastzitten. Daarover pratend met wat collega’s, bij mij aan de keukentafel, vroegen wij ons vorig voorjaar af of zoiets ook bij ons mogelijk zou zijn. Het lag voor de hand dat de Ronde van Vlaanderen onze eerste keus was. Voor de 100ste editie was het vorig jaar te vroeg. Nu is het wel gelukt, een geslaagde aanloop twee dagen voor de echte Ronde.”

Hoe hebben jullie die uitzending ingevuld?

,,Ik ben beginnen te fietsen met zo’n twintig man die meereden. Op het hoogtepunt waren het er wel 200. De laatste 140 kilometer  heeft Johan Museeuw mij vergezeld. Aan zijn tips heb ik veel gehad om het vol te kunnen houden. Voor de uitzending hebben we vooral gezocht naar variatie, veel verhalen over wielrennen en wielertoerisme, we hadden muziek met nummers uit het wielrennen, er is zelfs een nummer over Gert-Jan Theunisse gedraaid. Mart Smeets zat een tijdje in de studio, ook oud-renners als Sven Nys en Eddy Merckx waren studiogast in de uitzending. Voor de liefhebbers viel er zo genoeg te genieten.”

Had je zelf veel getraind?

,,Het is me achteraf wel meegevallen. Ik maak wel dagelijks mijn loopkilometers, maar ik heb de laatste weken niet meer dan drie of vier keer grotere afstanden gefietst, op zijn langst zes uur, zo’n 180 kilometer.”

Mag je het project geslaagd noemen?

,,Voor Vlaamse begrippen is een half miljoen tv-kijkers heel veel, zeker op Canvas, het tweede net waarop overdag doorgaans alleen tekstberichten te lezen zijn. Qua marktaandeel hebben we heel goed gescoord met deze uitzending. We waren trending op Twitter. Ook de response en de reacties die we ontvingen klonken heel goed.”

In De Standaard, jullie kwaliteitskrant toch, werd het in een sarcastisch artikel ‘De grote geeuwshow’ genoemd.

,,Een beetje minder azijn zou De Standaard wel helpen. Dat kan ik in Nederland toch wel zeggen. Andere kranten, van Het Laatste Nieuws tot De Morgen, reageerden veel positiever.”

Is dit voor herhaling vatbaar?

,,De evaluatie moet nog volgen, maar ik vraag me serieus af of we dit volgend jaar weer moeten doen. Dit evenement leeft van zijn eenmaligheid.”

 

Henk Mees