IN DE SPO(®)TLIGHT

Diana Bogaards, Dutch Media Manager Volvo Ocean Race

De eerste etappe zit er al op voor de Volvo Ocean Race 2017-2018, de zeilrace langs  elf plaatsen op zes verschillende continenten. Diana Bogaards, de media-manager voor Nederland, was bij de start in Alicante. Acht maanden lang, tot de finish eind juni in Scheveningen, regelt zij de media-contacten vanuit Nederland.

Hoe groot is de belangstelling bij de Nederlandse media, Diana?

,,Wereldwijd waren er bij de vorige race meer dan 4.000 mediavertegenwoordigers geaccrediteerd. Ditmaal hebben we voor Nederland een mailinglijst met 380 journalisten en fotografen, die persberichten ontvangen en voor wie ik het contact leg als ze daarom vragen.”

Hoe gaat dat?  Kun je zomaar iemand aan boord telefonisch interviewen?

,,Daar zijn procedures voor die via Race Control, het zenuwcentrum van de race, lopen. Vandaar wordt contact gelegd met het team en een afspraak gemaakt op welk moment dat er verbinding mogelijk is. Het kan natuurlijk niet à la minute, en dan nog kan het gebeuren dat het op het afgesproken tijdstip  aan boord even niet uitkomt.”

Wat is de Nederlandse inbreng op de zeven boten?

,,Twee boten varen onder Nederlandse vlag. Er zeilen vijf Nederlanders mee, verdeeld over vier boten, onder wie twee Nederlandse dames die tegen elkaar varen. Dat wakkert de interesse in Nederland aan.”   

Wat is de taak van de ‘on-board-reporter’ (obr) op elke boot?

,,Op alle zeven boten zit een obr die is aangewezen en getraind door de organisatie. Daar zit helaas geen Nederlander bij. De obr staat los van de minimaal zeven zeilers aan boord. Hij mag geen enkele zeilhandeling verrichten, zelfs geen ballast verschuiven.  De obr kookt en wordt ingezet voor de schoonmaak.  Het belangrijkst blijven zijn media-taken.”

Waaruit bestaan zijn media-taken?

,,De obr stuurt dagelijks ruw multimediamateriaal naar het hoofdkwartier. Hij beschikt over onder meer een speciaal ontworpen media-station aan boord met een drone, vijf vaste camera’s  en twee microfoons. Op het achterschip staat de crash cam die 24 uur draait. Hij rapporteert wat er op zee gebeurt en onderhoudt de contacten met de media. Wanneer bijvoorbeeld de NOS als mediapartner van de Volvo Ocean Race tekst en beeld van Bouwe Bekking wil hebben, levert de obr het ruwe materiaal aan dat door de NOS in de reportage wordt verwerkt.”

Welke mogelijkheden blijven er over voor journalisten en fotografen?

,,Bij de stopovers, de etappeplaatsen, heb je de gebruikelijke mediamomenten. Bij start en finish en bij de aparte havenrace in elke stad vaart er een boot mee vanwaar tv, fotografen en schrijvende pers hun werk kunnen doen.”

Hoe groot is de Nederlandse media-interesse?

,,Er zijn veel aanvragen, mede door de perikelen met de boot van AkzoNobel. De NOS doet er veel aan, FOX Sports zendt een serie van elf afleveringen uit. Als de race in de laatste week van juni volgend jaar in Scheveningen finisht verwacht ik ook RTV West. Daarnaast probeer ik zelf ook nog verhalen te pitchen bij de diverse Nederlandse media en tv-programma’s.”

Diana Bogaards, Dutch Media Manager Volvo Ocean Race

Hoelang ben je al betrokken bij de Volvo Ocean Race?

,,In 2005-2006 heb ik de race als freelancer gevolgd, in 2008 als press-officer van het team DeltaLloyd. Daarna heb ik de taak van Dutch media-manager gekregen. Ik zorg voor de contacten met de organisatie en de teams. Ik lever ook quotes en nieuwberichten van de Nederlandse zeilers aan de media.”

En wat, als er geen Volvo Ocean Race is?

,,Ik zit al vanaf 2003 volledig in de watersport. Ik werk af en toe nog voor en ander zeilevenement maar vooral voor nautische bedrijven.”