SCHOT VOOR DE BOEG

De hesjeshausse vraagt om regie

Het was in het voorjaar van 2018 dat er na afloop van de bekerfinale Ajax – Willem II (4-0) welgeteld één clubfotograaf voor de Ajax-spelers stond. De Ajacieden bedankten hun aanhang op het veld van de Kuip voor hun steun. Louis van de Vuurst, onze huidige fotoambassadeur, mocht als enige fotograaf op het veld de winnaars vereeuwigen en stapte na een paar juichfoto’s resoluut opzij om zijn collega’s achter de boarding ook hun werk te laten doen.

Beeld van de festiviteiten na de bekerfinale. De reguliere fotografen staan achter de boarding.

Toch werd ook toen al gemopperd, want Louis had in zijn gele hesje toch even in beeld gestaan en daardoor verhinderd dat ál het beeld ‘schoon’ gemaakt kon worden. Het waren de beginjaren van de eigen mediateams, een verschijnsel dat zich als een olievlek heeft verspreid en inmiddels de grenzen van het aanvaardbare heeft bereikt.

We zijn inmiddels zes jaar verder en er is een compleet ander speelveld ontstaan. De gebeurtenissen na afloop van de  bekerfinale tussen Feyenoord en NEC maken duidelijk dat het tijd is voor bezinning. Ondergetekende stond na afloop met de fotografen achter de boarding en constateerde met eigen ogen dat er nauwelijks nog beeld te maken is dat goed bruikbaar is door de massamedia.

Gerard den Elt

De Feyenoordspelers zochten na de bekerwinst de supporters op en werden daarbij voorafgegaan door een hele reeks collega’s in groene en gele hesjes: vanzelfsprekend de camera’s van rechtenhouder ESPN, daarnaast de clubfotografen en vervolgens diverse mensen van mediateams. Er liepen al gauw een stuk of zeven, acht man tussen de spelers enerzijds en de fotografen achter de boarding in. Allemaal bezig met ‘exclusieve content’. Clubfotografen Tom Bode en Rico Brouwer deden gelukkig geregeld een stap opzij om hun collega’s de gelegenheid te geven goed beeld te maken, maar wegens gebrek aan coördinatie liepen de collega’s van de socialemediateams dan weer dwars door het beeld heen. Bovendien droegen alle collega’s met pitch permission opvallende, gele hesjes, wat beeldverstorend werkt. Soms liepen zij ook door elkaars beelden heen.

Op het bureel van de NSP ontvingen wij zondag en maandag daarover opmerkingen en kregen we tal van foto’s toegezonden. Niet zo zeer de rook zat de fotografen dwars, al was dat meer dan logisch geweest, maar meer de onmogelijkheid om nog feestvierende spelers te fotograferen zonder dat er iemand met een hesje door het beeld loopt.

De aanwezigheid van clubfotografen en de rechtenhouder is al lang geen issue meer, daar hebben de fotografen mee leren leven. Maar een overvloed aan makers van content voor sociale media maakt het bij topwedstrijden bijna ondoenlijk om nog goede foto’s te maken. Overal steekt tegenwoordig wel ergens een iPhone voor de lens van de fotograaf en dat maakt het werken lastig, bijna onmogelijk.

 En let wel: er worden veel foto’s gemaakt die niet via de mediakanalen van de clubs of van de KNVB worden verspreid, maar juist via de massamedia met vaak ook een internationaal bereik. Ook deze fotografen moeten de gelegenheid krijgen om voor hun opdrachtgevers kwalitatief goede foto’s te leveren. Dat is in het belang van álle betrokkenen.

Deze opsomming is geen kritiek op de betrokken makers, de betrokken verantwoordelijken en anderen in dit proces. Een ieder probeert zijn of haar werk te doen binnen de bestaande mogelijkheden.

Maar alles overziende trekt ondergetekende de conclusie dat voor deze hesjeshausse op en rond het veld meer regelgeving en regie noodzakelijk is. Iedereen moet zijn werk kunnen doen, maar dat mag zeker niet ten koste gaan van de onafhankelijke media.

Aan het begin van het komend seizoen zit de NSP als altijd met de clubs, KNVB, ECV en ESPN om de tafel. Het spreekt voor zich dat we deze problematiek ter sprake zullen brengen.

GERARD DEN ELT, algemeen secretaris NSP