Nieuws

Handbalmannen in schaduw van vrouwen

Het Nederlands vrouwen-handbalteam trekt volle hallen, flinke kijkcijfers op Ziggo, goed gevulde perstribunes. Anders ligt dat bij het mannenteam; qua publieke belangstelling, qua media-aandacht.

Circa 1250 toeschouwers werden er zaterdag 9 juni geteld in Sportcentrum Maaspoort in Den Bosch bij de verrassende EK-zege van het mannenteam op de Europese topper Zweden. De tribunes waren niettemin aardig bezet, met veel publiek in oranje uitgedost. Bij basketbalwedstrijden van de plaatselijke club is er doorgaans ruimte voor meer dan 3.000 toeschouwers.

,,Bij handbalwedstrijden is het veld groter, dan is er geen plaats voor tribunes achter de doelen. Voor wedstrijden van het mannenteam biedt deze zaal genoeg ruimte. Bij de wedstrijden van de dames kiezen we voor Eindhoven of Almere.  Daar hebben we de mogelijkheid tribunes neer te zetten voor 6.000 toeschouwers”, vertelt Susanne Min, communicatiemedewerkster van het Nederlands Handbal Verbond.

Nog meer plaats bieden accommodaties als Ahoy en Ziggo Dome. ,,Maar dan praat je over een ander kostenplaatje en heb je te maken met lang van te voren vastgelegde reserveringen voor concerten en zo”, weet Susanne Min.

In een vergelijking met de publieke belangstelling voor het vrouwenteam, beweegt zich de media-interesse voor het mannenteam. Op de accreditatielijst telde Susanne Min 19 mediavertegenwoordigers, onder wie één Zweedse fotograaf. ,,Bij de dames komen we meestal tot zo’n dertig accreditaties.”

Handbalinterlands worden doorgaans live uitgezonden door Ziggo. Dat was ook met Nederland – Zweden (25-24) het geval. Het was de eerste zege in een reeks van negen interlands tegen Zweden sinds 1964. In die serie was de recent overleden Jan Kecskeméthy bondscoach bij twee interlands, onder meer bij de enige die in een gelijk spel eindigde (in 1981). Zijn overlijden bleek geen aanleiding voor rouwbanden of een minuut stilte.

Naast Ziggo besteedde ook Studio Sport (NOS) met samenvatting en interviews aan de interland. Ook Zweden keek live mee. De tv-kijkers kregen als decor voornamelijk Zweedse reclameteksten voorgeschoteld. Zweedse bedrijven domineerden nadrukkelijk op de led-boarding. Nederlandse bedrijven laten zich kennelijk nog maar schoorvoetend verleiden door de prestaties van het mannenteam.

HENK MEES