Nieuws

FC Barcelona verkoopt deel mediabelangen en gaat daarmee naar de beurs

De Spaanse voetbalclub FC Barcelona wil een nieuw contentcreatiebedrijf onder de naam Barça Media naar de technologiebeurs Nasdaq in New York brengen.

Daarmee hoopt voorzitter Joan Laporta nieuwe inkomsten voor de club te genereren, die al geruime tijd op zoek is naar extra inkomsten voor de dure huishouding.

Als onderdeel van de beursgang, die nog officieel moet worden goedgekeurd, heeft FC Barcelona voor 120 miljoen euro een deel van zijn mediabelangen verkocht aan investeerders en strategische partners. Die mediabelangen zijn ondergebracht in Barça Vision, een van de onderdelen van de club. Barça Media wil als nieuw merk de digitale activiteiten van het bestaande merk Barça Vision combineren met alle audiovisuele inhoud van de club.

Barcelona verkoopt 29,5 procent van zijn aandelen in Barça Vision en hoopt met de nieuwe partners te werken aan een verdere ontwikkeling van de media-exploitatie van de club. Gedacht wordt aan onder meer blockchaintechnologie en NFT’s (een crypto token), waarmee unieke afbeeldingen van bijvoorbeeld voetbalplaatjes kunnen worden vastgelegd.

De club lanceerde in juli vorig jaar de eerste NFT in haar zijn geschiedenis: een audiovisueel digitaal kunstwerk dat Johan Cruijff op 22 december 1973 nabootst, toen hij door de lucht met een vliegende trap Atlético Madrid-doelman Miguel Reina passeerde. De non-fungible token werd geveild bij kunstveiling Sotheby’s en bracht 693.000 dollar op.

Een Nederlands investeringsbedrijf, NIPA Capital in Amsterdam, is bij het nieuwe mediaproject betrokken, aldus een officiële verklaring van de Catalaanse club. Volgens FC Barcelona wil Barça Vision met de nieuwe partners verder groeien in de wereld van sport en entertainment.

De beursgang van Barça Media vindt plaats via een versnelde route van een zogenoemde SPAC, een leeg beursfonds dat fuseert met het bedrijf dat naar de beurs wil. De beursnotering moet in het laatste kwartaal van dit jaar plaatsvinden.

De club zegt met meer dan 350 miljoen supporters, 520 miljoen vast tv-kijkers in het seizoen 2021/2022 en meer dan 440 miljoen volgers op sociale media klaar te zijn voor de volgende stap.