Nieuws

Belgische Arena Group probeert Nederlandse stadions te exploiteren

Drie Nederlandse BVO's zijn met de Belgische The Arena Group een overeenkomst aangegaan voor de exploitatie van hun stadions op niet-wedstrijddagen. Het in Gent gevestigde bedrijf zegt daarmee in België succesvol te zijn en dat ook in Nederland te willen uitproberen. Het gaat om bedrijfs- en andere evenementen. 

Met NAC Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch zijn daarover afspraken gemaakt. “De infrastructuur die aanwezig is in voetbalstadions is uitermate geschikt voor events. Het potentieel is enorm”, stelt Michiel Vanderheyden van The Arena Group. 

Volgens hem is de financiële toestand van “vele voetbalclubs precair” en zijn de inkomsten sterk afhankelijk van sportief succes, tv-rechten en sponsorcontracten. Vooral de rendabiliteit van kleinere clubs staat naar zijn zeggen onder druk. “Het wordt steeds moeilijker om grote sponsors te vinden. En in België gaan straks ook de nieuwe regels in waarbij gokbedrijven geen zichtbare rol als sponsor meer mogen vervullen. Het diversifiëren van de inkomsten en aantrekken van nieuwe leads voor sponsoring zijn dus een absolute noodzaak”, weet Michiel Vanderheyden.   

Michiel Vanderheyden (CEO The Arena Group), Bas van der Donck (Financieel manager Top Events Group), Ann Vantomme (Sales Manager The Arena Group) en Wouter Lindenberg (Operations Manager Top Events Group)

Na de ingebruikname van de Ghelamco Arena in Gent in 2013 werd de groep opgericht om het meest recente voetbalstadion in België ook op niet-wedstrijddagen te laten renderen. Vanderheyden en zijn team, die ruime ervaring hebben in het organiseren van bedrijfs- en publieksevents, zagen in dat een voetbalstadion over uitstekende faciliteiten beschikt: een vlotte bereikbaarheid, ruime parkeermogelijkheden, multifunctionele zalen en een goede logistieke uitrusting. 

Michiel Vanderheyden: “In feite wordt het potentieel van veel stadions vandaag onderbenut, terwijl ze uitermate geschikt zijn om, op niet-wedstrijddagen, evenementen te hosten of te organiseren.” Hij denkt aan seminars, personeelsfeesten, congressen en andere evenementen. Ook concerten behoren tot de mogelijkheden. 

Behalve bij KAA Gent is het bedrijf ook actief bij Anderlecht, Standard, Racing Genk, Charleroi, Moeskroen en zelfs Knokke. Op jaarbasis organiseert de groep nu 350 tot 400 events in de stadions, goed voor 45.000 bezoekers en een omzet die in 2023 zo’n 7 miljoen zal bedragen. Verdere uitbreiding in België en Nederland maakt deel uit van de strategie, aldus het bedrijf.