Nieuws

De EK Wielrennen in Drenthe smaken naar meer

Wie ik vorige week ook sprak, de Europese kampioenschappen wielrennen in Drenthe werden vrijwel steevast bestempeld als een succesverhaal. Mooie kampioenen, interessante koersen, Nederlands succes en een volgens sommigen WK-waardig parcours. Wat wil een wielerliefhebber nog meer? 

 

Bondscoach Koos Moerenhout van de Nederlandse mannen zei zondagmiddag na afloop van het evenement dat de EK wielrennen de eerste dagen nog wat moeizaam op gang kwamen, mede door het onstuimige weer in Emmen, maar hij zag ze in de loop van de week uitgroeien tot een waar wielerfeest. Zeker op en rond de Col du Vam, met het nog verse Dak van Drenthe, genoten zaterdag en zondag talloze mensen van de koers én - niet geheel onbelangrijk - het aangename najaarszonnetje.

 

Jonathan Ploeg met collega's in de perszaal.

De organisatie van de EK wielrennen was in handen van Courage Events van Thijs Rondhuis. Het bedrijf uit Leek is specialist in sportevenementen in het algemeen, maar gooit vooral hoge ogen op wielergebied. Met name bij de corona-editie van het NK wielrennen op de VAM-berg in 2020 – waar het NK vrijwel het enige buitensportevenement was dat wél doorging – leverde Rondhuis een knap staaltje werk af. Niet voor niets gaf de Europese wielerbond groen licht aan de provincie Drenthe voor de EK.

 

Rondhuis zelf was in ieder geval enthousiast over de organisatie van het evenement dat plaatsvond van woensdag tot en met zondag. ,,Dit is een EK met de uitstraling van een WK”, liet hij in Dagblad van het Noorden optekenen. En ere wie ere toekomst: ik kon hem daarin niet bepaald ongelijk geven. Voor zover ik kon zien, was voor zowel de renners, hun ploegen en het publiek alles dik in orde in Drenthe. Bovendien was de sfeer uitermate goed, ondanks de regen die af en toe een spelbreker probeerde te zijn. 

Makkelijk werken in de mixed zone met Wout van Aert. (Foto's Jonathan Ploeg).

 

Ook de pers ontbrak het aan niets. Op beide finishlocaties, in het centrum van Emmen en op de Col de Vam, waren voldoende werkplekken voorhanden en hadden we niets te klagen over de toegankelijkheid van de renners. Er waren lunchpakketjes en er was (Hulde aan Roy Schriemer!) koffie. De WiFi liet te wensen over, maar ach, de hotspot van de telefoon bood uitkomst. Het enige nadeel? De afstand van de parkeerplaats naar de top van de Col du Vam. Een shuttlebusje was geen overbodige luxe geweest.

 

De Col du Vam met links de perszaal.

Was er dan verder niets aan te merken op de organisatie van het evenement? Jawel, de mislukte start van de wegwedstrijd voor vrouwen. Door een communicatiefout vertrok het peloton zaterdag linea recta uit startlocatie Meppel, zonder de geplande extra ronde door het centrum. En dat terwijl langs het parcours mensen tevergeefs wachtten. Naar verluidt stuurde de politie de vrouwen de verkeerde kant op, kwamen ze in regulier verkeer terecht en konden ze na enkele minuten stilstand weer verder.

 

Met volop ruimte had de organisatie het goed voor elkaar voor zowel de media als alle betrokkenen.

De gemeente Meppel heeft inmiddels aangegeven hierover in gesprek te willen met de organisatie. Er waren tenslotte enkele tienduizenden euro’s besteed om als startplaats de stad Europees op de kaart te zetten. Het was een mooi stukje citymarketing geweest, gezien de vele tv-kijkers wereldwijd, maar dat viel dus jammerlijk in het water. Zuur natuurlijk voor diegenen die het aangaat, maar wat mij betreft een relatief kleine smet op het geheel. De EK wielrennen in Drenthe smaken naar meer. 

 

Jonathan Ploeg, 

Dagblad van het Noorden