Nieuws

Zestig voetbalwedstrijden per speelronde op Viaplay

Vijf maanden na de lancering in Nederland is het pakket van streamingsplatform Viaplay uitgebreid met Engels voetbal, Nederlands competitiehockey en vrouwenvoetbal in Italië en Zweden. Vanaf 5 augustus worden circa 60 voetbalwedstrijden per speelronde uitgezonden. Nieuw daarin zijn de Engelse Premier League, het Championship (het tweede niveau in Engeland) en de Tweede Bundesliga in Duitsland.

Viaplay zond al langer de wedstrijden in de Bundesliga uit, Formule 1-races en vrijwel alle dartstoernooien. Ook races in Formule 2 en 3, bokwedstrijden plus voetbal uit Zuid-Amerika zitten in het uitzendpakket van Viaplay.

Vanaf begin september zullen in het nieuwe seizoen bijna 300 wedstrijden in de hoofdklassen hockey (mannen en vrouwen) integraal gevolgd kunnen worden op Viaplay. De NOS behoudt rechten op live-uitzendingen en samenvattingen.

Raymond van Barneveld en Vincent van der Voort als analisten aan tafel bij Viaplay. (Foto: Viaplay)

Viaplay bezit de technische mogelijkheden om een ongelimiteerd aantal wedstrijden tegelijk uit te zenden. ,,Wij zijn geen tv-kanaal, maar een streamingsdienst. Wij kunnen stapelen. De kijker op tv kan zelf kiezen uit ons streamingsaanbod. In ons studioprogramma komen de wedstrijden waarvan wij vinden dat die de meeste interesse genieten en waarvoor we een commentator inzetten”, zegt Marco Zwaneveld,  hoofd van de Nederlandse sportuitzendingen bij de Nordic Entertainment Group waaronder Viaplay valt.

Voor de verslaggeving kan Viaplay een beroep doen op  circa twintig commentatoren. De programma’s vanuit de studio worden gepresenteerd door Amber Brantsen (Formule 1), Koen Weijland (voetbal), Koert Westerman (darts) en Annemarie Fokkens. De hockeywedstrijden worden vanaf de speellocaties gepresenteerd.  

Als voetbalanalisten izijn onder anderen Jaap Stam, Cedric van der Gun en Simon Cziommer aangetrokken.  ,,We beschikken over een goede mix van talent en ervaring”, aldus Zwaneveld.

Volgens Zwaneveld maakt Viaplay een goede ontwikkeling door in Nederland. ,,We groeien elke week door, we zitten boven de verwachtingen. Abonneecijfers voor Nederland mogen we niet geven omdat ons moederbedrijf beursgenoteerd is.“