Nieuws

VI in één concern met Voetbalprimeur.nl

Voetbal International heeft deze zomer een nieuwe eigenaar gekregen. Het 54 jaar oude weekblad is door WPG Uitgevers verkocht aan Digital Enterprises, een techbedrijf dat onder meer de websites Voetbalprimeur.nl en GPBlog.nl (Formule 1) beheert en actief is in internetmarketing, e-gaming.

 Financiële details over de overeenkomst werden niet bekendgemaakt. In NRC sprak mede-hoofdredacteur Pieter Zwart (26) zich positief uit over de deal: ,,We hadden een eigenaar die niet meer in ons wilde investeren. Als je daarnaast legt waar we naar toe gaan, met een eigenaar die in ieder geval zégt in ons te willen investeren, ligt daar enorme potentie. Dus ik denk dat deze partij, die een flink bedrag neertelt, eigenlijk een koopje met ons heeft.”

De gedrukte uitgave van VI maakte de laatste jaren een stevig verval door. Sinds 2009 (oplage 170.000) raakte het blad gemiddeld zo’n 10.000 lezers per jaar kwijt. Nu ligt dat beneden de 70.000. Daarnaast telt het online project VI Pro 10.000 abonnees à 5 euro per maand.    

Volgens een persverklaring heeft de overstap tot doel ‘verdere groei van VI door nog betere verspreiding van de hoge kwaliteit voetbalcontent, een groter (online) bereik en meer zichtbaarheid. De nieuwe eigenaar Digital Enterprises maakt zich hard voor een duurzame toekomst voor VI, inclusief sterke garanties voor de werknemers.’

De VI-redactie blijft gehuisvest in Utrecht, apart van Digital Enterprises. Namens Digital Enterprises begeleidt Hylke van der Meer als interim-directeur/uitgever het integratieproces van VI. Van der Meer had eerder directiefuncties bij FD Mediagroep en WPG Media.

Eerder dit jaar hadden de redactieraad, de ondernemingsraad en het management-team zich uitgesproken tegen de overname door DE. De redactie schoof in april van dit jaar zelf tevergeefs een andere partij naar voren: Doorakkeren BV, een joint venture van bekende uitgevers Als Derk Haank, Cor Jan Willig (New Skool), Luc van Os (Hearst) en Martin Mos.

 
Pascal Batelaan, CEO van Digital Enterprises, is positief over de toekomst van VI: ,,In onze optiek blijft print het fundament van VI. Voetbalnieuws blijft altijd populair. Online én betaalde content groeien. Wij willen het blad nog beter de weg laten vinden in die digitale wereld en meer voetbalfans bereiken op eigentijdse, slimme en leuke manieren.”