SCHOT VOOR DE BOEG

De spelerspresentatie als wereldhit

Hoed af voor FC Groningen! Zelden zal er in de recente sportgeschiedenis zoveel aandacht zijn besteed aan de terugkeer van een vedette op het oude nest als de thuiskomst van Arjen Robben.

De media stroomden twee weken geleden massaal naar het stadion van de Groningse eredivisionist, zozeer dat perschef Richard van Elsacker er een heus draaiboek aan wijdde, vol met richtlijnen en beperkingen vanwege… u raadt het al.

Dat nam niet weg dat rekening werd gehouden met een media-brede dekking die zorgde voor een groot nationaal en internationaal bereik.

Robben is na zijn pensionering als speler en zijn terugkeer op het oude nest nog altijd een wereldster.

Ernst Slagter van het Dagblad van het Noorden beschreef dat daags na de internationale mediastorm als volgt:

,,Ruim baan in de buitenlandse kranten voor de geruchtmakende terugkeer van Arjen Robben bij FC Groningen. The New York Times, The Guardian, Marca, L'Équipe, La Gazzetta dello Sport en Bild: ze schrijven stuk voor stuk uitgebreid over de Comeback des Superstars.

In The New York Times wordt er vooral ingestoken op de onderhandelingstactiek van FC Groningen. Meer in het bijzonder: de comeback van Michael Jordan in de NBA.  'FC Groningen gebruikte het voorbeeld van Michael Jordan's basketbal-comeback in een poging om de Nederlandse international Arjen Robben te overtuigen om terug te keren bij zijn eerste club’.”

De verleiding is groot om bijbelse vergelijkingen te trekken. Zeker is dat de terugkeer van de Bedummer bij FC Groningen een publicitaire verlossing betekende.

Een verlossing van de steeds meer gebruikte regel bij clubs om spelerspresentaties koel en zakelijk af te doen. Geen batterijen fotografen meer die voor diverse media de speler in kwestie komen interviewen of fotograferen, maar helaas steeds meer een door de club al dan niet rechtenvrij verstrekte obligate foto van de huisfotograaf met dito tekst. Speler met thuisshirt, speler met uitshirt, speler toont naam en rugnummer en speler houdt een balletje hoog in het lege stadion. En já, de speler in kwestie wil de club in kwestie graag weer op het oude niveau laten gloriëren.

Ik moet dan meteen weer denken aan dat briljante cliché dat Leo Beenhakker in 2011 bezigde toen hij in Hongarije aan de slag ging: ,,Újpest moet terugkeren op het niveau waarop Újpest thuishoort.”

Dat standaardproza van spelers en trainers gaat er natuurlijk in als koek bij de supporters, maar het is weinig sprankelend en innovatief. En natuurlijk besef ik ook dat de komst van – pakweg - Mark Diemers vooralsnog publicitair gezien minder aantrekkelijk is dan die van Robben.

Maar wat een genot was het om de dribbelaar bezig te zien in het shirt van Groningen. Gewillig poseerde hij in elke gewenste houding voor de camera’s, ook samen met zijn vrouw en kinderen.

In Duitsland ligt de naam van FC Groningen nog niet op ieders lip, maar gebruik de term Robben-Klub en iedereen weet welke club bedoeld wordt.  ,,Hertha BSC bedient sich bei Robben-Klub”, las ik ergens op het web over de belangstelling voor Zeefuik. FC Groningen staat voorlopig weer op het niveau waar FC Groningen thuishoort, namelijk als bakermat van wereldsterren als de Koemannen, Luis Suarez, Virgil van Dijk en Arjen Robben.

GERARD DEN ELT

Algemeen secretaris NSP