Nieuws

Robots leveren voetbalverslag aan

De robot-journalisten rukken op in de sportverslaggeving, stelt het Duitse voetbalmagazine 11Freunde vast. Op de website worden enkele voorbeelden geschetst van digitale tekstverwerking, onder meer in Zweden en Duitsland.

Onder de naam Sportsbladet Textrobot levert het Zweedse bedrijf United Robots de teksten aan die het grootste dagblad van Zweden, Aftonbladet, gebruikt voor de website. Daarop verschijnen verslagen met teksten als: ‘Eskilstuna nam de leiding in de achtste minuut door Chidi Dauda Omeje, aangegeven door Samuel Nnamani. Daarna draaide Halmstad de wedstrijd om. Kort daarna maakte Halmstad gelijk door Samuel Kroon, aangegeven door Rasmus Wiedesheim-Paul. Na een kwartier in de tweede helft lukte het Halmstad op 2-1 te komen door Abdul Diara, die de wedstrijd besliste. In de volgende wedstrijd treft Halmstad zaterdag 25 juli om 17.30 uur thuis tegen Akropolis IF. Eskilstuna speelt vrijdag 24 juli om 19 uur thuis tegen GAIS.’

Voor de tekst wordt gebruikt gemaakt van feitelijke gegevens en gestandaardiseerde teksten. Op het moment dat het eindsignaal valt, is de tekst gereed. Ook heeft Sportsbladet modules voor interviews ontwikkeld, gebaseerd op vraag en antwoord. ,,De vragen worden automatisch afgeleid van de gegevens in de tekst en worden gezonden naar de smartphone van de betreffende trainer. Wanneer een team bijvoorbeeld veel tegentreffers krijgt, werpt dat vanzelf een vraag op over de prestaties van de verdediging”, licht Cecilia Campbell van United Robots toe.

Volgens haar hoeft de robot-verslaggeving geen bedreiging te vormen voor de fysieke journalistiek. ,,De toekomst is aan het juist inzetten van een combinatie van robots en echte verslaggevers van vlees en bloed. Juist voor de online media zijn diepgravende interviews, doordachte commentaren en pakkende reportages van belang. Daarvoor is de consument bereid om te betalen. Als de eenvoudige teksten door robots kunnen worden verwerkt, hebben de echte verslaggevers de handen vrij voor hoogwaardiger teksten.’

Steeds meer grote en kleine media in Scandinavië maken gebruik van deze digitale verslaggeving. ,,Snelheid en de mogelijkheid om álle wedstrijden in elke competitieronde te verwerken zijn de belangrijkste motieven hiervoor”, aldus Mattias Andersson van United Robots

In Duitsland levert de voetbalbond (DFB) via de website fussball.de actuele berichten van alle seniorenwedstrijden in alle competities alsmede de wedstijden van de A- tot en met de C-jeugd. De informatie daarvoor komt van de clubs die de automatisch gegenereerde teksten ook kunnen gebruiken voor de website van de club. om deze berichtgeving te verbeteren zijn de clubs opgeroepen ook bijnamen of alternatieve namen van elk elftal door te geven .

United Robots is inmiddels in overleg met Duitse media om uitbreiding te geven aan het werkterrein. Volgens Campbell is het bedrijf in staat teksten aan te leveren in zes talen, inclusief Engels, Duits en Nederlands.