Nieuws

Zegefoto nummer 46

Het is een kleine doch belangrijke traditie geworden. Als het Nederlands handbalteam een overwinning heeft geboekt, in een serieuze wedstrijd, dan reppen de speelsters zich naar de hoek van het veld, waar fotograaf Henk Seppen zich bevindt.
Een rijtje gaat door de knieën, de anderen buigen zich eroverheen en dan gaan de armen de lucht in en wordt er geschreeuwd. Van vreugde uiteraard. Want winnen, het went nooit, ook niet voor handbalsters die wereldkampioen zijn geworden.
Op het EK in Denemarken vormde Henk Seppen met André Weening (ook van BSR) en Ronald Hoogendoorn (namens ANP) de Nederlandse fotograferende afvaardiging. Dat was een fors aantal, want in een hal als Kolding mochten slechts twaalf fotografen achter de boarding plaats nemen. Op de korte zijde dan wel te verstaan. De lange zijden waren verboden gebied en van bewegen was geen sprake. Op de plaats blijven was een regel. Al werd die later wel versoepeld.

Foto nummer 46, gemaakt na de zege op Roemenië. (Foto: Henk Seppen)

Fotografen konden naar hun plaats op de perstribune lopen om foto’s door te sturen dan wel te bewerken c.q. te kiezen. Seppen, hij was erbij in Rio 2016, begon met zijn overwinningsfoto’s in 2015, in Naestved, een obscuur Deens plaatsje waar Nederland die WK-avond Polen met 31-20 versloeg. Daarna werd het met recht een traditie. Winnen betekent de lens van Seppen opzoeken.
Dinsdag 15 december maakte hij - Seppen telde even in zijn databank - zegefoto nummer 46. Er was van Roemenië gewonnen, de derde triomf in zes veelal tegenvallende wedstrijden. Henk moest de handbalsters echt vragen om te komen opdraven, want de stemming was niet bijzonder. De halve finales waren niet bereikt. Die positie was deze keer voor het verrassende Kroatië.

Henk Seppen

Henk Seppen reisde met André Weening nog af naar Herning, voor Nederland-Rusland op vrijdag, om de vijfde plaats. Rusland won. Geen foto. ‘Het zat er geen moment in, die 47ste’ , appte Henk naar de redacteur van de NSP-nieuwsbrief.
Seppen kwam nog wel met een aardige aanvulling op de proppen. Bij foto 11 of 12 was hij tot de ontdekking gekomen dat het team altijd in dezelfde opstelling voor de foto ging klaar staan. Iets om te onthouden voor foto 47, als die op 24 juli in Tokio tenminste gemaakt kan worden. Want het zijn, we weten het, onzekere tijden.

JOHN VOLKERS
De Volkskrant