IN DE SPO(®)TLIGHT

'Invictus Games leverde minimaal 120 miljoen euro mediawaarde per dag op’

Simon Keijzer, mediamanager namens TIG Sports, beleeft een van de drukste jaargangen in zijn loopbaan. Van schaken tot urban sports en van de Dutch Grand Prix en de Invictus Games tot aan het WK Volleybal voor vrouwen, de evenementen rijgen zich aaneen. “Maar het is te overzien. We werken met meerdere mensen aan meerdere projecten.” 

Je bent net klaar met het KLM Open en de Allianz Regatta en het jeugd-WK Zeilen en de Historische Grand Prix op Zandvoort in juli staan voor de deur. Even rust nu?

Simon Keijzer

Keijzer: “Het is inderdaad een hectisch jaar. Ik hoop deze week even twee dagen te gaan golfen, tussen alle drukte door. Als ik de hoogtepunten dit jaar even doorloop dan begonnen we met het Tata Steel Chess Tournament en daarna de opmaat naar de Invictus Games in Den Haag. Vervolgens het Dutch  Open in mei en de Allianz Regatta begin juni. Nu is het even relatief rustig en dan krijgen we het WK zeilen voor de jeugd in Den Haag, het voorspel voor de WK zeilen in 2023. In juli staat ook de Historische Grand Prix op Zandvoort, gevolgd door de Urban Sports Week in Amsterdam in augustus. Begin september natuurlijk de Dutch GP in Zandvoort en kort daarna het WK volleybal voor vrouwen. En eind dit jaar organiseren we ook in samenwerking met de KNVB iets nieuws, het Huis van Oranje in de Johan Cruijff Arena, het grote festijn rond de WK-wedstrijden van Oranje vol muziek en entertainment.”

Dat is een aardig lijstje. Valt het allemaal te behappen?

Keijzer: “Het is te overzien. TIG Sports heeft zo’n vijfenveertig goede mensen in dienst en we werken met meerdere mensen aan meerdere projecten. Om in voetbaltermen te spreken: de as van het team bestaat uit zeer ervaren krachten en daaromheen hebben we uitstekende vleugelspelers. Personeelstekort? Nee, mensen willen graag voor TIG werken en rondom events kunnen we vaak snel opschalen met freelancers en jong talent dat zich aandient uit de groep trainees waar we mee werken. Een soort Jong Ajax of Feyenoord."

Het team van TIG Sports na de Invictus Games. Zoek Simin Keijzer. (Foto TIG Sports)

Hoe heb je de Invictus Games vanuit media-oogpunt beleefd?  

Keijzer: “Als een heel groot en complex evenement. Daar kwamen sportverslaggeving, algemene verslaggeving en royaltyverslaggeving samen. We hadden 350 journalisten, fotografen en cameramensen geaccrediteerd, het werden er meer dan 400. Een deel kwam voor het menselijk verhaal, een groot deel voor Harry en Meghan op de tribune. Daardoor was het zonder meer een waardevolle exercitie. Alle berichtgeving leverde gemiddeld zo een 120 miljoen euro aan mediawaarde op. Per dag!”

Voor de Grand Prix Zandvoort organisatie hebben TIG en de andere betrokkenen vorig jaar veel complimenten ontvangen. Enig idee hoe de komende editie eruit zal zien en of er nog veel discussie zal zijn?  

Keijzer: “Begin september is het voor ons ook weer een uitdaging, want vorig jaar moesten we de toeschouwerscapaciteit met een derde terugbrengen wegens coronabeperkingen. Dus nu komt er nog eens een derde meer publiek bij. En er zullen ook meer media op afkomen. Vorig jaar was dat aantal wegens corona nog begrensd tot 200, nu houden we rekening met 400 internationale journalisten, nog los van de vaste tv-journalisten en cameramensen. Zandvoort is door de Grand Prix geweldig op de kaart komen te staan. En de discussie vind ik waardevol. De ambitie is, een van de meest duurzame Grand Prixs op de Formule1-kalender worden. En ik herhaal wat Jan Lammers altijd zegt: ‘Die discussie houdt ons scherp’.”

Wat kunnen we van het WK volleybal voor vrouwen in september verwachten?

Keijzer: “Dat het een voor Nederland ongekend groot evenement zal worden. Volleybal is wereldwijd de best bekeken teamsport, heeft een enorm grote spreiding in vrijwel alle landen. Het leeft nu misschien nog minder, maar dat gaat vanzelf komen. Ik verwacht dat het na EURO2000 het best bekeken sportevenement ooit in Nederland gehouden zal gaan worden. Ik denk aan een scenario als het EK vrouwenvoetbal in 2017, dat ook steeds meer begon te leven ongeveer een maand van te voren. Ik reken daarbij in Nederland ook op de kracht van de iets meer traditionele TV zenders, die het WK Volleybal zeker bij het grote publiek zullen aanslingeren.”