Nieuws

Viaplay bereikt 1,2 miljoen abonnees in Nederland

Streamingsdienst Viaplay heeft in het eerste jaar met Formule 1-uitzendingen een totaal van 1,2 miljoen Nederlandse abonnees bereikt. Over de ontwikkeling op weg naar de eerste race in 2023, komend weekeind in Bahrein wil Marco Zwaneveld, hoofd sport, niets zeggen omdat het beursgevoelige informatie betreft.

Viaplay voert geen ingrijpende wijzigingen door aan de opzet van de uitzendingen. ,,Stéphane Kox heeft te kennen gegeven te willen stoppen met de presentatie vanaf de circuits. In haar plaats komt Chiel van Koldenhoven, die komend weekeind voor het eerst te zien zal zijn. Omdat we als Viaplay naast onze commentatoren ook verslaggevers op het circuit hebben uit Zweden, Denemarken, Finland en Polen kunnen we daar steeds gebruik maken van vier of vijf verslaggevers”, aldus Zwaneveld.

Met Nyck de Vries telt de Formule 1 in het nieuwe seizoen naast Max Verstappen een tweede Nederlandse coureur. Zwaneveld: ,,Dat hoeft niet ten koste te gaan van de aandacht voor Max. We wilden ook vorig jaar al het complete beeld van de Formule 1 laten zien, niet alles door een oranje bril bekijken. Dat blijft zo, waar Max Verstappen en Nyck de Vries aandacht verdienen, zal die er komen.”

Wereldwijd groeide het aantal abonnees van Viaplay in 2022 met 83 procent naar 7,3 miljoen. De omzet van het Zweedse concern steeg met 59 procent tot 626 miljoen euro. Naast Formule 1 zendt via Viaplay onder meer voetbal uit van de Premie League (Engeland) en Bundesliga (Duitsland) alsmede darts.