Nieuws

Reclame op tv tijdens VAR-tijd

De VAR biedt nieuwe mogelijkheden voor reclame tijdens de voetbalwedstrijden. In de Financial Times berekent de Britse sportmarketing-expert Tim Crow dat de onderbrekingen honderden miljoenen kunnen opleveren als bedrijven in die tijd logo’s  of reclame kunnen laten zien. Becijferd is dat alleen al tijdens het WK voetbal in 2018 circa 27 minuten zendtijd aangewend had kunnen worden hiervoor.

Volgens de Financial Times onderzoeken FIFA, UEFA en grote competities in Europa momenteel of de VAR-tijd kan worden ingezet voor commerciële exploitatie. ,,VAR is het grootste sponsor-asset dat het voetbal ooit heeft gekend omdat het een onderbreking betreft midden in de actie van een wedstrijd. De andere reclamemogelijkheden liggen buiten de feitelijke wedstrijd”, aldus Crow.

In andere sporten is reclame in de loop van de wedstijd   al gemeengoed, bijvoorbeeld in het American Football van de NFL. In 2011 benutte Pepsi de pauze van een cricketwedstrijd tussen Pakistan en Sri Lanka al voor een reclamespot op het moment dat scheidsrechters tv-beelden bestudeerden en bediscussieerden.

De KNVB benut de VAR reeds als reclamemiddel. Op FOX Sports geven de VAR-managers van de KNVB, Dick van Egmond en Reinhold Wiedemeijer, in gesponsord scheidsrechters-tenue na elke competitieronde uitleg over enkele beslissingen van de VAR. Ook bij flitsen tijdens de wedstrijd vanuit het VAR-centrum van de KNVB in Zeist komt het VAR-tenue met reclame in beeld.