Nieuws

Japanse belangstelling

Wie niets vermoedend zondag de perszaal van de Haagse ijshal De Uithof betrad, moet zich verbaasd hebben over de hoeveelheid Japanners. Wie even later Japanse kunstrijders alle prijzen zag pakken bij de  Challlenge Cup, een grote internationale wedstrijd, zal het iets begrijpelijker hebben gevonden.

Maar toch, in Thialf zagen we een dag eerder twee Japanse verslaggevers die de WK-verrichtingen van langebaanschaatsers Nao Kodaira en Tatsuya Shinhama volgden, en nu telden we in Den Haag, bij een vriendschappelijk evenement, zomaar een vijftiental Japanse volgers. Rond 15.00 uur waren ze allemaal extra druk, want de Japanse deadlines naderden en de tv-programma’s moesten gevuld worden.

Ik vroeg Femke van Leeuwen, begeleider van een van de Japanse camerateams, hoe dit allemaal in elkaar stak en zij vertelde van de enorme strijd tussen tal van Japanse tv-stations. De verrichtingen van de nieuwste talenten van het Japanse kunstrijden werden vastgelegd door Asahi TV, Fuji TV, Tokio Broadcasting Systems en NHK. Schrijvende journalisten waren er van Kyodo News. Of Yomiuri en Asahi Shimbun, in abonneegetal de grootste kranten van de wereld, vertegenwoordigd waren, zijn we vergeten te checken. Het zal best.

Rika Kihira, de 16-jarige kunstrijdster voor wie de Japanse media naar Den Haag kwamen. (foto: Piet van Es)

Het hele spul was uitgerukt om de nieuwste sensatie in het internationale kunstrijden van dichtbij te volgen: de 16-jarige Rika Kihira. Zij won deze winter alle grote wedstrijden en is favoriet voor de wereldtitelstrijd van volgende maand. In Japan, in Saitama City zoals dat heet.

Om geen beweging van het jonge meisje te missen stonden er vier camera’s te draaien. Opvallend genoeg waren namens ANP Foto Olaf Kraak (de eerste twee dagen) en Koen van Weel (de slotdag) uitgerukt om veel beeldmateriaal te schieten. Ook dit was voor de Japanse opdrachtgevers die de beeldredactie van het Algemeen Nederlands Persbureau hadden weten te bereiken.

De perszaal in Den Haag kenden we van heel vroeger, een EKlangebaan uit 1983. Het was er ruim, er was eten. Voor informatie werd verwezen naar een app en een website.

Papier bestaat niet meer bij zulke evenementen. Voor de uitslag hadden de Japanse journalisten die ook niet nodig. De eerste plaatsen waren toch voor landgenoten. De teksten van persgesprekken werden secuur opgenomen met kleine taperecorders en snel verwerkt.

We keken ernaar, als lichtelijk verdwaalde Nederlandse sportjournalist en zijn actieve fotograaf. Elk deel van de sportwereld heeft zo zijn eigen bewoners.

 

JOHN VOLKERS

De Volkskrant