Nieuws

Ajax scoort miljoenen views

Volgens onderzoek van marketingbureau Seeders is  het zoekverkeer op Google naar Ajax-gerelateerde zoekwoorden de laatste maanden explosief gestegen. In april werd er bijna 12,5 miljoen keer gezocht op de Amsterdamse club via Google, bijna 9 keer zo veel als aan het begin van het seizoen. Frenkie de Jong is volgens Seeders de populairste speler.

Toen Ajax afgelopen juli het Europese avontuur aftrapte met het tweeluik tegen het Oostenrijkse Sturm Graz werd er wereldwijd iets meer dan 1,6 miljoen keer gezocht op zoektermen rondom Ajax. Door de goede resultaten in de groepsfase steeg dit aantal naar bijna 3 miljoen aan het eind van 2018. Na de sensationele uitschakeling van grootmacht Real Madrid knalden de zoekopdrachten op Ajax-gerelateerde onderwerpen naar ruim 6,5 miljoen per maand. Toen ook Juventus werd uitgeschakeld, verdubbelde dit aantal zelfs naar een absoluut record van bijna 12,5 miljoen.

Op YouTube was Ajax in april met 14,5 miljoen views het op drie na populairste sportteam ter wereld. Bijna een miljoen keer bekeken werd een minuut durend fragment uit het nummer Herres, dat rapper Sevn Alias speciaal voor en met Ajax maakte. Herres (straattaal voor rotzooi trappen) bleek tevens het meest gestreamde Nederlandse nummer op Spotify.