Nieuws

Dubbelrol bij Vlaamse talkshow Vive le vélo

Aan de Vlaamse tegenhanger van de NOS-talkshow De Avondetappe is een bedrijf verbonden, dat eigendom is van de vriendin van presentator Karl Vannieuwkerke. Het bedrijf, Vive la vie geheten, handelt in de merchandising van het tv-programma Vive le vélo en runt ook een kledinglijn met een winkel in Diksmuide.

Karl Vannieuwkerke (rechts) bij de verkiezing van Wout van Aert (links) tot Belgisch wielrenner van het jaar in 2021. (Foto: ANP/David Stockman/Belga).

Karl Vannieuwkerke promoot in zijn tv-programma t-shirts, petjes en fietskaarten en maakte zelf filmpjes van fietsroutes die in Vive le vélo worden getoond. Deze fietstochten leiden naar de winkel van zijn vriendin, Caroline Vereenooghe. 

Volgens de omroep VRT worden hiermee geen regels overtreden.  ‘Vive le vélo is geen journalistiek programma, het is een entertainmentprogramma en dus mag Karl Vannieuwkerke meewerken aan commerciële nevenactiviteiten’,  zegt VRT-woordvoerder Bob Vermeir in De Standaard. Vannieuwkerke is een van de 19 tv-makers die bij de VRT werken op basis van een exclusiviteitscontract.

Het bedrijf Vive la vie moet een deel van de inkomsten afdragen aan de VRT, die voor de financiering van het programma verplicht is externe bronnen aan te boren. In 2020 maakte het bedrijf 117.000 euro winst (na aftrek van belastingen). Over 2021 leed het ruim 89.000 euro verlies. Karl Vannieuwkerke en Caroline Vereenooghe reageerden niet op vagen van De Standaard.