SCHOT VOOR DE BOEG

Averij is onontkoombaar, een koel hoofd noodzakelijk

De titel van deze wekelijkse rubriek is bedoeld om te prikkelen, om een signaal af te geven, om een debat uit te lokken of een standpunt uit te dragen van een of meerdere bestuursleden van de NSP. Maar Schot voor de Boeg volstaat niet in deze barre tijden. Midscheeps getroffen, zware averij, water maken, alle scheepstermen voor de hoge nood zijn van toepassing.

Een geniepig virus bedreigt ieders gezondheid, van onszelf en onze dierbaren. Covid-19 – een soort rugnummer voor dit nieuwe coronavirus – houdt ieders naakte bestaan in de greep.

Het lijkt daarom futiel om in dit soort omstandigheden te beginnen over triviale zaken als sport, ware het niet dat dit de reden van het bestaan van de NSP en al haar kaarthouders is. Sport is onze economische levenslijn, net als die van de gehele professionele sportwereld. Sport is een bedrijfstak, een broodwinning voor sportmensen, clubs en hun personeel, sportbonden, coaches, sportmarketeers en ga zo maar door. En uiteraard ook voor sportjournalisten, sportfotografen, camjo’s en (sport)media.

Velen van ons – vooral de zelfstandigen - zitten duimen draaiend thuis, schonen hun archief op, volgen het nieuws en vragen zich af welke overheidsmaatregel gaat helpen bij het doorkomen van het omzetloze voorjaar – als het daarbij blijft. Want de onzekerheid is groot.

Je zult als sportredactie of zelfstandige maar tickets en hotels hebben geboekt naar de diverse speelsteden van EURO 2020. Of je ticket naar een hotel in Tokio hebben (aan)betaald. Of je reis naar de finale van de Champions League hebben geregeld en voldaan. Sterker nog: je zult voor niks in Australië zijn geweest, in de wetenschap dat vele tickets voor betaalde vluchten naar Grands Prix de prullenbak in kunnen. Hoe ben je verzekerd, hoe krijg je je geld terug, krijg je vouchers?

Wel kosten hebben gemaakt, maar geen omzet kunnen behalen of pagina’s kunnen vullen. Ik denk ook aan al die fotografen die in de winter hebben geïnvesteerd in nieuwe apparatuur om op en top voorbereid te zijn op dat fraaie, lonkende en enerverende sportjaar – dat grotendeels al in de prullenbak ligt.

Mediabedrijven hebben het bijzonder lastig door het wegvallen van een deel van de omzet uit advertenties, hoewel het mediagebruik wellicht groter is dan ooit. Dat zal mogelijk tot maatregelen leiden en kan gevolgen hebben voor journalisten, fotografen en camjo’s.

Covid-19 gaat ook niet aan de NSP voorbij. Interlands zijn geschrapt, de marathon in Rotterdam uitgesteld en de FBK Games zijn afgelast. De accreditaties voor wedstrijden liggen momenteel vanzelfsprekend stil.

Kort voor de coronamaatregelen hebben we de laatste hand gelegd aan de NSP Mediagids 2020-2022, die op het ogenblik wordt opgemaakt door onze partner Arko Sports Media. De gids verschijnt in april en wordt per post toegestuurd. Een feestelijke presentatie, die we voorzien hadden bij de NN Marathon Rotterdam of de Amstel Gold Race, is helaas in het water gevallen.

De nieuwe gids biedt hopelijk nog iets van troost in deze moeilijke tijd. Want hoewel averij onontkoombaar is, is het belangrijk de blik te richten op betere tijden. En het hoofd koel te houden. De bal zal weer rollen, het startschot zal weer klinken, de bolides zullen weer ronken. Met hopelijk iedereen weer gezond en wel aan het werk.

GERARD DEN ELT

Algemeen secretaris NSP