IN DE SPO(®)TLIGHT

Ruud Doevendans, uitgever/hoofdredacteur Tardelli

Op de Nederlandse tijdschriftenmarkt verschijnen naast Voetbal International, ELF  en het inmiddels al twintig jaar bestaande Hard Gras ook gespecialiseerde voetbalbladen met kleinere oplages. Nieuw in dit schap met Staantribune, Panenka en Santos is Tardelli, genoemd naar Marco Tardelli (1954), wereldkampioen met Italië in 1982. Uitgever/hoofdredacteur van Tardelli is Ruud Doevendans, tevens hoofdredacteur van het trainersvakblad De Voetbaltrainer.

Ruud Doevendans (rechts) met jeugdidool Uwe Seeler

Komt er na het nulnummer een vervolg van Tardelli, Ruud?

,,Zeker, de respons met abonnementen en losse bestellingen geeft ons genoeg vertrouwen om het rendabel te maken. Er komen zes uitgaven per jaar, we zijn al bezig met het nummer dat  in de tweede helft van mei verschijnt.”

Tardelli valt op door het vierkante formaat, hoe wil je het verder profileren?

,,Door ons vierkante formaat  zijn we al onderscheidend, daar hebben we veel  positieve reacties op gekregen. We mikken op historische verhalen uit de periode van de pakweg 25 jaar tussen 1965 en 1990. Met name de jaren zeventig en tachtig hebben veel mooie verhalen opgeleverd, het tijdvak met de eerste grote Nederlandse voetbalsuccessen. Wij willen vooral de verhalen brengen die zich op het veld afspelen, die over het spel gaan.”

Hoe kunnen we de Nederlandse voetbalbladenmarkt schetsen?

,,Er is een duidelijke tweedeling. Aan de ene kant heb je de actuele bladen als VI en ELF. Er zijn ook veel  voetbalwebsites die vooral op de actualiteit zijn gespitst. Daar staan de andere bladen tegenover die vooral voor de liefhebber zijn bedoeld en die zich richten op cult, stadioncultuur, fanbeleving waarbij Santos alweer tegen de actualiteit aanschurkt.”

Is de Nederlandse markt groot genoeg hiervoor?

,,Voetballiefhebbers zijn niet allemaal lezers van boeken of tijdschriften. Je hebt in Nederland wel zo’n vijfduizend liefhebbers die overal belangstelling voor hebben. Dan komt het dus op marketing aan om ze te bereiken en te interesseren.”

Eerder was je uitgever van Half 3, een voetbalhistorisch magazine. Dat is na 18 uitgaven gestopt.

,,Half 3 zat op de rand van rendabel of niet rendabel.  Verhalen over de semi-interlands tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland in de jaren dertig waren leuk om te lezen, maar die tijd ligt voor veel lezers te ver weg. De vraag naar Half 3 is altijd gebleven. Uit die vraag is Tardelli ontstaan.”

Is het uitgeven van dit blad méér dan liefhebberij?

,,Voetbalverhalen uit de jaren zeventig en tachtig zijn inderdaad mijn hobby, maar ik heb met Harry Walstra en Roberto Pennino als naaste medewerkers goede hoop dit rendabel te kunnen maken. De hoofdprijs zullen we hier niet mee verdienen. Aan het nulnummer heeft iedereen gratis meegewerkt. Onze medewerkers, onder wie David Endt en Jurriaan van Wessem, worden vanzelfsprekend betaald  voor hun medewerking. Research en tekst verdienen gehonoreerd te worden.”

Uitgangspunt bij het nulnummer was het binnenhalen van 400 abonnees. Is dat gelukt?

,,Over cijfers van abonnees en losse bestellingen ga ik nu nog niets zeggen.”

HENK MEES