SCHOT VOOR DE BOEG

Wedden op de komst van buitenlandse gokbedrijven

Als liefhebber van Match of the Day valt het mij steeds zwaarder naar de Premier League te kijken. Niet vanwege het hoge niveau en de grote amusementswaarde, maar meer door de storende boodschappen van allerhande goksites.

Gerard den Elt

Via de shirts en op almaar verschietende digitale reclameborden worden de kijkers allerhande prikkels toegezonden, in vele talen en tekens. Thais, Mandarijn, Sanskriet en Urdu, Japans en nog wat wereldtalen trekken aan de kijker voorbij, terwijl Virgil van Dijk, Nathan Aké en Jesse Lingard hun kunsten vertonen. Het leidt nogal af.

Het is het ultieme bewijs dat de Premier League naast de meest vooraanstaande ook de gokvriendelijkste voetbalcompetitie ter wereld is.

Op de shirts van 9 van de 20 teams in de Premier League staan gokbedrijven. In de Championship, een niveau lager, is het helemaal kermis. Van de 24 teams hebben er 17 de naam van een wedkantoor op het shirt staan.

De bedrijven, veelal gevestigd op eilanden waar altijd de warme zomerwind waait, maken in ruil daarvoor per club ettelijke miljoenen ponden over. Ongeveer 60 procent van de clubs in de twee hoogste Engelse divisies halen een flink deel van hun inkomsten uit sportweddenschappen.

De vraag is wat straks ons voorland is, nu liberalisering van de markt voor online gokken en sportweddenschappen voor de deur staat. Want de financiële belangen zijn groot, zowel voor Nederlandse aanbieders als Toto als voor nieuwkomers uit het buitenland.

De markt van sportweddenschappen en online gokken groeit razendsnel, concludeerde onderzoeksbureau Motivaction onlangs na onderzoek in opdracht van Holland Casino. In twee jaar tijd is het aantal online spelers toegenomen van 1,5 miljoen naar bijna 1,9 miljoen spelers.

De onderzoekers schatten de markt op bijna 600 miljoen euro per jaar. Doordat velen over de grens een gokje wagen, loopt de schatkist jaarlijks tot 175 miljoen euro aan belastinginkomsten mis. Geld dat niet ten goede komt aan vaderlandse top- en breedtesport.

De nieuwe gokwerkelijkheid moet nog met voorwaarden worden ingevuld, zoals de verplichte aanstelling van een preventiemanager. Aan die eisen moeten alle nieuwe exploitanten voldoen om in aanmerking te komen voor een vergunning.

Om de gevolgen van de nieuwe situatie te overzien, is de NSP een samenwerking aangegaan met Toto/De Nederlandse Loterij. Op maandag 25 maart komen in de eerste van drie kennissessies (van 14.30 tot 18.00 uur in het hoofdkantoor van de Nederlandse Loterij in Rijswijk) de gevolgen aan de orde van de liberalisering van sportweddenschappen en het gevaar van matchfixing.

Die liberalisering zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de sport en de sportjournalistiek. Betalen de nieuwkomers straks ook mee aan de investeringen in de sportwereld? Verdwijnt er op duistere wijze geld naar aardse paradijzen? En blijven het spel én de weddenschappen wel eerlijk? Het is voer voor scherpe collega’s.

Het zijn vragen die in de loop van volgend jaar actueel worden, als de Kansspelautoriteit de eerste vergunningen aan nieuwe toetreders verleent. De Unibets en Bwins zullen zonder twijfel hun begerige ogen op de markt van 600 miljoen euro laten vallen. Zoals een op Malta gevestigd Zweeds bedrijf eerder al deed.

We zullen eens kijken wanneer ook hier de wereldtalen over de reclameborden rollen en de gokbedrijven shirtsponsor in de eredivisie of KKD worden. Iemand die daarop een weddenschap durft af te sluiten?

GERARD DEN ELT
Algemeen secretaris NSP

PS: Gratis inschrijven kan via info@nsp.nl