IN DE SPO(®)TLIGHT

Daan Germans, hoofdredacteur Ajax Media

Op een totaal van 356 fte’s (71 spelers en 285 overige personeelsleden) zijn bij Ajax 30 mensen werkzaam binnen Ajax Media. Hoofdredacteur Daan Germans vertelde maandag 8 april op NPO Radio 1 dat zijn afdeling vooral gericht is op social media.

Daan Germans, hoofdredacteur Ajax Media

Facebook, YouTube, Instagram en Twitter zijn de belangrijkste communicatiekanalen geworden voor Ajax. ,,Twee derde van onze volgers op Facebook komt uit het buitenland. Op Instagram en Twitter is dat meer dan de helft.  Dan is het ook heel legitiem om als club steeds meer in het Engels te communiceren”, vertelde Germans in de radio-uitzending op NPO1.

Volgens zijn Linkedin-profiel trad Germans tien jaar geleden in dienst van de media-afdeling van Ajax. In 2005 rondde hij zijn studie communicatie aan de Hogeschool Inholland af. Eerder was hij medewerker amateurvoetbal bij het Haarlems Dagblad en werkzaam voor KNVB Media en AZ Media.

Bij Ajax geeft hij leiding aan een afdeling die goed is voor in totaal 5,8 miljoen volgers op de diverse sociale kanalen. De Volkskrant baseert zich daarvoor op de laatste cijfers van sportmarketingbureau Result Sports. PSV (1,85 miljoen) en Feyenoord (1,49 miljoen) volgen op ruime afstand. Internationaal staat Ajax op de 51ste plaats, ver achter Real Madrid (243 miljoen) en Barcelona (240). Opvallend op die lijst zijn de scores van de Indonesische club Persib Bandung (15,9 miljoen volgers) en Al-Hilal uit Saoedi-Arabië (12,8 miljoen).

Vrijwel continu zorgt Ajax Media voor nieuwe aanvoer op de diverse kanalen. Met video’s van spelers, beelden uit de kleedkamer, rond de wedstrijden en op trainingsstages vraagt Ajax voortdurend de aandacht van de fans. ,,Het gaat ons om verbondenheid en beleving. Bij alles wat we maken is een goed idee leidend in combinatie met de kwaliteit. Daarnaast is de creatie belangrijk.”

De activiteiten van Ajax op social media hebben met name de laatste vijf jaar een vlucht genomen. ,,Vijf jaar geleden was er nog weinig aandacht voor bij Ajax. Social Media zijn nu een vak apart. Daar is specialisatie voor nodig. De feedback wijst uit dat onze fans, onze doelgroep op social media, het liefst zo dicht mogelijk bij de spelers staan. Dat doen we in vlogs, met beelden uit de kleedkamer, uit de spelersbus en waar dat verder mogelijk is.”

Bij al die producties vormt volgens Germans de ‘tone of voice’ van Ajax de basis. ,,Wij dragen hiermee onze kernwaarden uit: aanvallend denken en Amsterdams direct willen zijn.” In hoeverre social media belangrijker zijn geworden ten opzichte van meer traditionele media bleef vrijwel onbesproken in het radio-interview.

Wel gaf Germans toe niet uit te sluiten dat Ajax op termijn zelf tv-rechten wil gaan exploiteren. ,,Met de televisierechten zitten we nu nog vast aan langlopende contracten. Ik sluit niet uit dat we op termijn veranderingen gaan zien op dit vlak. Binnen Ajax wordt dagelijks naar de toekomst gekeken, wellicht is dit toekomstmuziek.”

Ook de mogelijkheden met virtual reality worden onderzocht door Ajax, zeker nu vrij recent bekend werd dat Amazon 10 miljoen Britse ponden betaalt voor een documentaire over Manchester City. Zo peilt Ajax momenteel samen met hoofdsponsor Ziggo of Netflix een medium is waar het beelden van de club kan laten zien. Germans: ,,Ons gaat het er om  steeds meer fans te bereiken. Elke dag worden er nieuwe Ajacieden geboren. Die nieuwe generaties willen we aan ons binden.”