IN DE SPO(®)TLIGHT

Robert Vos, ex-fotograaf, nu jurist

Robert Vos, voormalig fotojournalist, is voortaan jurist van professie. In juli voltooide hij aan de Erasmus Universiteit zijn studie in het privaatrecht. Op Villamedia, de website over journalistiek, vertelt Vos over zijn carrièrewending. 

Robert Vos

Robert Vos: ,,Recht is taal, elk woord moet je wikken en wegen. Heerlijk! Ik ben een fotograaf, maar ik hou ook van taal. Recht is het verlengde van journalistiek, waarin alles draait om woorden.”

Op 17-jarige leeftijd debuteerde Vos bij huis-aan-huiskrant Merwe­steyn. Later kreeg hij veel opdrachten bij De Dordtenaar. Intussen verslond hij rechtbankverslagen in de krant. ,,Recht en onrecht, heel interessant vond ik toen al. Dat ik er later mijn vak van wilde maken, wist ik nog niet.”

Tot 2000 was Vos werkzaam als freelancer, vertelt hij op Villamedia. In 2000 vroeg het ANP hem in vaste dienst te komen. Vos was te vinden in de Tweede Kamer, ging in Australië solar-auto’s achterna, reisde met de koning en koningin over de wereld en volgde sporters op meerdere Olympische zomer- en winterspelen. In 2008 werd zijn foto van Pieter van den Hogenband en de druipnatte olympische lange afstandskampioen Maarten van der Weijden bekroond met de Zilveren Camera.

De ommekeer lag in 2012. Vos: ,,Het ontslag bij ANP. Ik was in vaste dienst. Met andere collega’s moest ik eruit. Ik werd gedwongen om weer freelancer te worden. Het was een ellendig slot van een overigens plezierige periode.” De onzekerheid en het leuren om geld en opdrachten braken hem op. De tijden veranderden: voorheen bepaalden fotografen de prijzen, nu deden opdrachtgevers dat.”

In dertig jaar zag Robert Vos veel veranderen. De fotografie maakte de overstap van analoog naar digitaal. Vos: ,,Iedere amateur heeft een camera of mobiel. Het ambacht gaat verloren. En de weinig overgebleven professionele fotografen hebben nauwelijks nog podia. Volkskrant, NRC en Trouw, dan houdt het op. Redacties plukken de foto’s van goedkope stockbureaus of van internet. De tarieven gingen de afgelopen jaren onderuit. De rechtspositie van freelancers is zwak en kwetsbaar.”

Meer nog dan de magere honorering steekt hem de bejegening. Vos wijst op Villamedia.nl op slechte ervaringen als freelancer met ANP en Voetbal International.  ,,Maar misschien ligt het ook wel aan mij. Had ik maar moeten bellen. Ik had er geen zin meer in, ik was toch al begonnen met mijn studie. Ik was uitgekeken op de fotojournalistiek.”

Zijn afstudeerscriptie wijdde Vos aan het auteurscontractrecht. ,,Daar valt ook de fotografie onder”, legt hij uit. ,,Ik heb de nieuwe wetgeving uit 2015 geëvalueerd die de makers een betere rechtsbescherming zou moeten opleveren. Het heeft nauwelijks geholpen, de positie is even zwak. Freelancers staan als David tegenover Goliath, een ongelijke verhouding. De machtige Persgroep, kan doen wat het wil.”

De geschillencommissie zou volgens Vos meer betekenis kunnen krijgen als verschijning van partijen voor de commissie verplicht wordt (wat nu niet het geval is). Nu kon de Persgroep wegblijven. ,,Zou die verplichting er wel zijn, dan kan je pas iets voor freelancers bereiken.”

Robert Vos zoekt op korte termijn een baan, als stagiair bij een advocatenkantoor of op de juridische afdeling van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. ,,Ik weet veel van auteursrecht en toch moet ik nog alles leren. Het is net als bij mijn eerste voetbalwedstrijd als fotojournalist: welke positie moet ik innemen om te slagen en de beste foto te maken.”

(Bron: Villamedia)