Nieuws

Terug op de wereldkaart

Driemaal ereschavot bij de Tour de France, een Oranje-verrassing op het EK voetbal, uiteraard een medailleregen op de Spelen van Tokyo en de GP van ‘Max Verzandvoort’. De sportzomer van 2020 was het centrale thema op het NSP Jaargala 2020, belicht vanuit het motto ‘Terug op  de wereldkaart’.  

Aan het diner in de sfeervolle Athenezaal in Hotel Papendal zaten veel verslaggevers en fotografen. Onder de bijna 200 aanwezigen ook afgevaardigden van sportmerken, sportbonden alsmede de nieuwe multimediale webgeneratie. Tussen het netwerken, bijpraten en proosten door werd er stevig gediscussieerd over het vak. Pieter van den Hoogenband trapte af door het belang van een goede relatie tussen sporters en media te benadrukken. De Chef de Mission haalde een anekdote aan met Luuk Blijboom en stelde dat succes ook voor de pers belangrijk is.

Pieter van den Hoogenband in gesprek met Marcel Maijer (foto: Ronald Speijer)

Verslaggever André Hoogenboom gaf een historische les over autosport in Nederland en onderstreepte dat Nederland straks, tijdens de GP in Zandvoort, onder een vergrootglas ligt. Wereldwijd keken 2 miljard mensen in 2019 naar de F1-races.   

Andre Hoogeboom (foto: Ronald Speijer)

Ajax-perschef Miel Brinkhuis blikte terug op het succesvolle seizoen 2018/’19. Hij gaf een interessante blik achter de schermen. Wat gebeurt er met je club als je onverwacht in de halve finale van de Champions League belandt? Het aantal aanvragen, zowel voor interviews als persplaatsen, overtrof de maximale capaciteit. Een oplossing werd bijvoorbeeld gevonden in een conference call, waarbij directeur Edwin van der Sar aan negen internationale media tegelijk een interview gaf.

Miel Brinkhuis ( Foto: Ronald Speijer)

Ajax is uitgegroeid tot een mediabedrijf. Met meer dan veertig medewerkers wordt er dagelijks op alle denkbare platforms gecommuniceerd richting een zorgvuldig opgebouwde fanbase. Klinkt wat marketingachtig en dat is het ook. Eerlijk is eerlijk: Ajax heeft de onafhankelijke media niet nodig om haar achterban te bereiken. Gelikte filmpjes dragen mede de boodschap uit: Ajax staat voor de toekomst. Om structureel aan te haken bij de Europese top is het noodzakelijk die achterban dagelijks te voeden, doceerde Brinkhuis. Het aantal miljoenen hits, clicks, views en Tiktoks deed wat onwerkelijk aan, maar het is wel de wereld waarin we leven. Leuk: ook Ajax lapt wel eens een streng UEFA-regeltje aan de laars om de gewenste content te krijgen.

Willem Vissers (foto: Ronald Speijer)

En juist als je denkt dat de traditionele, objectieve verslaggever binnenkort niet meer nodig is, bestijgt Willem Vissers het podium. Het gaat allicht te ver hem het geweten van de vaderlandse sportjournalistiek te noemen. Maar Willem is wel de hoeder van een succesvol recept: een cocktail waarin plaats is voor zowel de liefhebber als de kritische volger. Vissers noemt zichzelf een golfdenker. Talent, en dus succes, komt in golfbewegingen. Alleen bij het voetbal duurde het wel erg lang ditmaal. ‘Frenkie is het blonde kopje op de golf van talent’, legde hij in een prachtige volzin het huidige succes van Oranje uit. Om er meteen aan toe te voegen dat dit succes niks met visie, veranderingen (jeugdvoetbal) of wat dan ook te maken heeft.

Frank Heinen, Marcel Maijer en Helene Hendriks (Foto: Ronald Speijer)

Het laatste woord op deze bijzonder geanimeerde avond was aan Frank Heinen. Het Eindsignaal  van deze woordkunstenaar was speciaal gericht op de doelgroep van de avond: hij omschreef de beroepsgroep journalist aan de hand van 11 kenmerken. Dat deed hij zo treffend, dat we alleen maar kunnen hopen dat Frank ooit de eerste sportjournalist met een oudjaarsconference wordt.  

ARNOUT VERZIJL