IN DE SPO(®)TLIGHT

Kees Jongkind, maker van tv-docu Code Geel

‘Elke avond 15 uur beelden monteren’

Voor de NOS-documentaire Code Geel volgden verslaggever Kees Jongkind en de cameramensen Tijs Kuijpers en Maurits Obbema de ploeg van Jumbo-Visma van binnenuit tijdens de Tour de France. Drie maanden lang moest gecamoufleerd blijven wat er misging met Tom Dumoulin en hoe verbitterd Primaz Roglic weg van de bühne reageerde. Het resultaat was zo onthullend dat de film al de aandacht trok bij de Franse tv, in Italië en in Engeland.

Hoe hebben jullie dit zo lang geheim kunnen houden, Kees?

,,Door onze mond te houden. De hoofdredactie wist wel waar we mee bezig waren, maar verder hadden we weinig of geen contact met collega’s hierover. In de promo’s en het persbericht vooraf aan de uitzending hebben we wel aangekondigd dat de docu onthullend zou zijn, maar niemand heeft om een preview gevraagd. Niet handig. Van te voren zouden we ook in Op1 over onze docu praten, maar dat kwam te vervallen doordat er vanwege de corona-ontwikkelingen weer een viroloog aan tafel moest komen.”

Kon je dit ook in de drie weken tijdens de Tour blijven verzwijgen tegenover bijvoorbeeld je naaste collega’s van andere NOS-programma’s?

,,Het grote voordeel op dat punt was wel dat we elkaar nauwelijks tegenkwamen. Er werd veel vanuit Nederland gewerkt.]We zaten allemaal in de bubbel, mochten nauwelijks met renners contact hebben.

Kees Jongkind met cameraman Maurits Obbema onderweg in de Tour

Zeven jaar geleden was dat veel moeilijker toen ik in een zelfde situatie zat met de docu ‘De Tour van Bauke’. Toen heeft dat wel wat wrijving met collega’s veroorzaakt.’’

Hoe ontstond het idee voor deze film?

,,De mensen van Jumbo-Visma kwamen zelf met het plan om honderd dagen koers in beeld te brengen. Hun vraag aan de NOS was of wij over die beelden wilden beschikken. Uit die gedachtenuitwisseling is het plan ontstaan om ons te concentreren op de Tour waarbij we dan ook zelf de regie wilden voeren. Vanuit mijn ervaringen van zeven jaar geleden werd ik er bij betrokken. De mensen uit die tijd, zoals Richard Plugge, Merijn Zeeman en Frans Maassen, zaten er al toen de ploeg nog Belkin heette. We wisten dus wat we aan elkaar hadden. ’’

Mondkapje op, ook in de berm als er renners in aantocht zijn.



Met Tijs Kuijpers hadden jullie een cameraman die in de bubbel van Jumbo-Visma zat en toegang had tot bus en hotel. Kreeg hij alle vrijheid?

,,Tijs Kuijpers werkt voor Southfields en doet in die rol alle producties voor Jumbo-Visma. De renners en de ploegleiding zijn met hem vertrouwd, hij is volledig geaccepteerd. Daar keken we als NOS aanvankelijk wel argwanend tegenaan. Maar Tijs heeft zijn werk oprecht gedaan. Ik ging elke avond naar het hotel, en dan kreeg ik al zijn materiaal. Dat was 15 uur per dag, vanuit de bus én de opnamen in de ploegleidersauto.”

En dan?

,,Daarmee ging ik terug naar mijn hotelkamer en dan zat ik tot middernacht beelden te bekijken. We hadden ook de opnamen van onderweg, van Maurits Obbema, de andere cameraman. Al die beelden monteerden we tot een half uur of minder per dag.”

Zo tekende zich ook het script af van de film?

,,Jaaa, we hieven al het glas op een glorieus einde met de Tourzege van Primoz Roglic en Tom Dumoulin als winnaar van de tijdrit aan het eind. Pas toen we na die tijdrit de beelden zagen met de ontzetting en de verslagenheid bij Roglic en Dumoulin, drong het besef door dat de film een heel ander plot moest krijgen.”

Hoe reageerden ze in de ploeg op die beelden?

,,Dat Grischa Niermann uitriep ‘kut Pogacar’ hadden ze er liever niet in gezien, maar we hebben alleen wat details over de verschillende zadels eruit gehaald. Uiteindelijk heeft Jumbo zich groots opgesteld, dat valt ze zeer te prijzen. Na de viewing zei Merijn Zeeman: ‘Ik vind het een goede film, maar ik hoef hem nooit meer te zien.’”

Je hebt genoeg materiaal voor een Netflix-achtige serie.

,,Daar hebben we bij Studio Sport nog geen ervaring in. Dit doen we er ook maar gewoon bij. Vijf kwartier is al heel lang voor zo’n docu. De Franse tv heeft gevraagd om beelden uit de docu. Daar werken we niet aan mee. Het is de complete film of niet. Anders haal je alles uit de context.”

HENK MEES