Nieuws

‘Cijfers bewijzen publieke waarde van sport’

Met een bereik van 14,1 miljoen kijkers was het EK voetbal het meest bekeken sportevenement in het tv-aanbod van de NOS tijdens de afgelopen ‘sportzomer’. NOS-directeur Gerard Timmer zegt dat op de website www.sportenstrategie.nl.

De NOS volgde de grote sportevenementen op diverse kanalen; op tv, radio en op de social media. Vooral online was er sprake van groei: 500 miljoen keer werd een sportpagina op NOS.nl of in de app geopend.

Na het EK voetbal trokken de Olympische Spelen de meeste kijkers (11,3 miljoen), gevolgd door de Tour de France (10,4 miljoen) en de Paralympics (8,7 miljoen). Volgens Timmer geven de cijfers de beletenis voor de sport weer. ,,Als je puur en alleen naar deze cijfers kijkt dan bewijst dit weer eens de publieke waarde van sportprogrammering bij de publieke omroep", constateert Timmer.

De aandacht voor sport op de kanalen van de NOS rechtvaardigt volgens de directeur van de NOS de investeringen van de omroep in sport. ,,Sport bereikt veel publieksgroepen die niet vaak naar de NPO kijken. En omdat sport veel publiek bereikt heeft het ook een verbindende betekenis. Het is vrij gemakkelijk kritiek hebben op de hoeveelheid sport die de NPO uitzendt, alsof sport geen publieke waarde heeft", aldus Timmer.

Pierre van Hooijdonk en Rafael van der Vaart zijn de voetbalanalisten van dienst. Rechts presentator Tom Egbers (Foto: ANP/ Rene Bouwman)

In samenwerking met de Vrije Universiteit laat de NOS onderzoek doen naar de mate waarin sport op tv aanzet tot meer sportbeoefening. Dat gebeurt met als motto ‘zien sporten, doet sporten’. Het onderzoek, waarvan in het najaar de resultaten worden verwacht, werd voor Timmer ook ingegeven door bezuinigingen voor de publieke omroep.

Timmer: ,,Het ministerie van OCW moet als gevolg van kabinetsbeleid een bezuiniging doorvoeren terwijl aan de andere kant het ministerie van VWS bezig is met de vraag: hoe kunnen we Nederlanders gezonder maken en welke rol kan sport daarin spelen? Dan heb je dus een ministerie dat daar geld in steekt en een ander ministerie zet indirect en waarschijnlijk onbedoeld iets wat een bijdrage kan leveren aan ‘zien sporten doet sporten’ onder druk. Dat zijn tegenwerkende krachten."

Om verwarring te voorkomen, benadrukt Timmer tegenover www.sportenstrategie.nl dat de NOS niet op de stoel van VWS of NOC*NSF wil zitten in het kader van sportstimulering. ,,Het is niet onze taak om mensen actief te krijgen. Dat vind ik een mooi bijeffect, wat we hopelijk kunnen aantonen. Maar daartoe is de NOS niet op aarde. Wij zijn er om grote sportevenementen naar het Nederlandse publiek te brengen en de sportjournalistieke rol daarin op ons te nemen."