IN DE SPO(®)TLIGHT

FOTOGRAAF DION KERCKHOFFS, OP DE MOTOR IN DE TOUR DE FRANCE 

‘In een bevoorrechte positie in de Tour de France’  

Circa 35 motoren laveren er dagelijks rond de renners in de Tour de France. Sebastiaan Timmerman doet vandaar verslag voor de NOS. De enige Nederlandse fotograaf die de Tour vanaf de motor volgt, is Dion Kerckhoffs (34). Hij werkt voor Cor Vos Agency. Dit is zijn twaalfde Tour, de achtste in het zadel achterop – tenminste, als hij aan de beurt is.  

Door Henk Mees  

 Je zit niet elke dag op de motor, hoe zit dat, Dion? 

Dion Kerckhoffs (rechts) met zijn Belgische ‘motard’ Kenny Verfaillie vooraf aan de veertiende etappe bij de start in Saint-Etienne. Foto: Tim van Wichelen/Cor Vos.

 ,,Sinds enkele jaren gelden er twee rangen voor de fotografen in de Tour. In totaal worden er 13 motoren met fotografen toegelaten in de koers. De grote internationale persbureaus mogen elke dag, L’Équipe met drie man. De kleinere moeten met elkaar delen. Ik werk voor Cor Vos, wij delen onze plek met Photo News, een Belgisch persbureau. Dat houdt in dat ik om de dag op de motor zit, de helft van de Tour dus.” 

Dan mis je wel eens mooie etappe die beslissend kan zijn? 

,,Ja, het is niet anders. Die rit waarin Vingegaard wegreed van Pogacar heb ik gemist. De dag daarna, naar Alpe d’Huez, zat ik wel op de motor. Wat je dan mee meemaakt is heel speciaal, dan besef je in welk een bevoorrechte positie je daar zit. Je krijgt veel bier over je heen, een gekke gewaarwording. Dit jaar bleef het nog binnen de perken. Bocht 5 was nu extremer dan Bocht 7, wat ze de Nederlandse bocht noemen. Ik had het idee dat de Nederlanders dit jaar daar minder dominant aanwezig waren.”  

Hoe volg je de andere etappes? 

,,Dan zit ik in de auto met Tim van Wichelen, die voor Cor Vos de finishfoto’s maakt. Wij volgen een speciale route voor journalisten, fotografen en andere volgers. Daarop worden we niet tegengehouden als we het parkoers van de etappe kruisen. We kijken dan wel uit naar mooie plekjes om ook onderweg nog een of twee keer wat te kunnen maken.”  

Hoeveel ruimte krijg je voor een mooie foto vanaf de motor? 

,,Er rijden drie motoren met veelal oud-renners die namens de organisatie, de ASO, toezicht houden. Die mannen hebben veel koersinzicht. Als je naar voren wilt, moeten zij toestemming geven. Dat vraag je door een hand op te steken, een gebaartje te maken. Dan weten zij genoeg, Meestal is het geen probleem omdat je zelf kunt inschatten wat er mogelijk is. Soms gaat het effe niet. “ 

Heb je wel eens straf gekregen? 

,,Je krijgt wel eens een waarschuwing, één keer ben ik geschorst geweest. Toen hadden we in Gent – Wevelgem een renner gefotografeerd die in een beekje was gevallen.  Om die foto te kunnen maken was ik van de motor afgesprongen. We hadden daar niet mogen stoppen, zei de jury. Voor straf werden we daarom toen niet tot de Ronde van Vlaanderen toegelaten.”  

 Hoe gevaarlijk is het achterop die motor? 

,,Je moet goed opletten, geconcentreerd blijven, ook omdat je altijd zo goed mogelijke foto’s  wilt maken. Het voordeel is dat mijn motard en ik veel ervaring hebben.  We trekken het hele jaar door samen op, dat begint al in januari in Australië.” 

Wie rijden er allemaal op die motoren in de Tour? 

,,Juryleden, tijdschrijvers die met een bord aangeven hoe groot de voorsprong is, verslaggevers van radio en tv, fotografen. Dan zit je gauw aan een kleine 35 motoren. We kennen elkaar allemaal en zijn ingespeeld op elkaar.”    

Voor motoren met andere Nederlandse fotografen is geen plaats in de Tour? 

,,Cor Vos heeft al bijna vijftig jaar een motorpositie in de Tour. Er zijn nog drie andere Nederlandse fotografen in de Tour: Klaas Jan van der Weij, Léon van Bon en Joris Knapen. Die hoeven niet alles te volgen, die  zitten niet voor een finishfoto in de Tour, maar zoeken uit wat ze onderweg kunnen maken met bijvoorbeeld, een mooi landschap, een mooi klimmetje. Dan zie je dat ook zo schitterende foto’s gemaakt kunnen worden.”